Szörnyű titkok és sejtések
Nem kizárt, hogy az orosz Nyerpa atom-tengeralattjáró tartályaiból valaki eladta a kevésbé mérgező, drága freont, és helyette mérgezőbbet töltött a ballonokba, továbbá az is lehetséges, hogy csak a technika meghibásodása miatt nem volt több áldozat - ezt a két új feltételezést közölték a hétvégi orosz lapok a Nyerpa próbaútja során történt balesetről.
A november 8-án a Japán-tengeren 20 ember életét kioltó baleset kapcsán folyamatosan új részletek és feltételezések látnak napvilágot.
A 23 éves Dmitrij Grobov matrózt, akit a tűzoltó berendezés "teljese indokolatlan beindításával" vádolnak, s aki már a baleset utáni napokban vallomást is tett, pszichiátriai vizsgálatra egy intézetbe szállították - közölte már korábban a történteket vizsgáló bizottság.
Közben a szakértők és a baleset idején a Nyerpán tartózkodók véleménye megoszlik arról, hogy egy matróz egyedül beindíthatta-e a berendezést, vagy valószínűbb, hogy az automatika műszaki hibája miatt az magától beindult. Akik szerint egy matróz is előidézhette a balesetet, azok felhívták a figyelmet arra, hogy az Indiának szánt Nyerpán már angol nyelvű számítógépes programok voltak, s lehet, hogy a matróz azért tévedett, mert nem tudott eléggé angolul. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a Nyerpán eddig még soha nem használt elektronikus irányítással látták el a tűzoltó berendezést, amelynek működésével a legtöbb szakértő sincs tisztában - írja az MTI.
A Komszomolszkaja Pravda című moszkvai lap a nyomozáshoz közel álló forrásra hivatkozva azt közölte, hogy a Nyerpa tartályaiban lévő nagy mennyiségű, kevésbé mérgező 114B2 freont kicserélhették a gáz mérgezőbb változatára, s állítólag már gyanúsított is van. A 114B2 időt enged a gázmaszkok felöltésére, míg az olcsóbb változatban lévő mérgező anyagoktól szinte azonnal eszméletét veszti az ember. A lap az interneten több tízezer olyan lehetőséget talált, ahol adni-venni lehet freont. Mivel a 114-es - amelynek a tengeralattjáró tűzoltó berendezésében lennie kellene - a mérgezőbb változatoknál több mint kétszer drágább, s a rendszerben több mint egy tonna gáz van, a cseréből legalább félmillió rubel - közel négymillió forint - haszonra lehet szert tenni. A lap szerint azonban az sem kizárt, hogy takarékossági okból eleve a mérgezőbb gázzal töltötték fel a rendszert.
Korábban szakértők már beszámoltak arról: régebben többször javasolták, hogy egy eleve kevésbé mérgező gázt használjanak a tengeralattjárókon, de erre az indítványra a hadsereg nem reagált.
A Moszkovszkij Komszomolec című lap arról adott hírt, hogy a kézzel nyithatók mellett mindenütt elektronikus vezérlésre reagáló szelepek is vannak, s az utasítások alapján három rekeszbe kellett volna freonnak ömölnie, ám az egyik elektronikusan vezérelt szelep nyitó-záró mágnese nem működött: ha rendben lett volna, még sokkal magasabb lett volna az áldozatok száma.