Párhuzamok: így tesszük tönkre a borvidékeket

A fejlődés útját semmi sem gátolhatja, legyen szó épített, vagy természetes világörökségről, évezredes hagyományokról, emberi életekről? Ha ez így van, akkor hová tart ez a fejlődés és vajon mi értelme van? Kérdezhetik akár a bordeauxi szőlőbirtokosok, akik szőlőit a legújabb gyorsvasút megépítése, vagy a Tokaj-hegyaljai gazdák, akiknek az életét a Szerencsi hőerűmű felépítése teheti tönkre.

2010. február 4., 10:46

Magyarországnak nagyon lesarkítva egyetlen olyan borvidéke van, amit határainkon kívül is ismernek, sőt elismernek. A Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék 2002 óta az UNESCO világkörökségének része. A hőerőmű megépítése azonban, a cím, a borvidék és az ország hírnevének elvesztésével is járhat. Vagyis, ha a hőerőmű felépül nem csak munkahelyek, nem csak évszázados hagyományok, de az egyetlen kapocs is elvész, amely a magyar bort összeköti a nemzetközi borvilággal. A szerencsi erőmű ügy hatására a Tokaj-hegyaljai borvidék szőlész és borász egyesületei és szervezeti felelősséget érezve a közös borvidéki ügyekért 2009 tavaszán létrehozták a Tokaj-Hegyalja Fejlődéséért Szövetséget, bízva abban, hogy munkájukkal a Világörökség és a helyi értékek megőrzése mellett, biztosíthatják a Tokaj-hegyalja életének fenntartható fejlődését.

Hasonló problémával küzdenek a francia szőlőbirtokosok is. Bordeaux történelmi borvidékét érinti ugyanis a legújabb gyorsvasút a TGV, Boardeux-t - Toulus-zal, illetve Spanyolországgal összekötö szakasza. Tíz szőlőbirtokot, összesen 124 hektárt, köztük olyan neves területeket is károsítana a tervezett vasútvonal, mint Château Le Tuquet, Château Méjean és Château Saint-Jérőme. A francia szőlősgazdák egyöntetű tiltakozásukat fejezték ki. Véleményük szerint a vasútvonal a tervezettnél nyugatabbra is megépülhet ahol, az építés sokkal kevesebb kárral járna. Ugyanakkor, a lehetőségek igencsak korlátolak hiszen a 300 kilométer/óra sebességgel közlekedő vonat viszonylag sík terepet igényel. A teljes szakasz tervezett átadási időpontja 2020, míg az első síneket 2014-ben kezdenék el lerakni - számolt be a

Wineroadsszakportál.