Nyolc percen belül megérkeznek

Öt mentőhelikopterrel, három sugárhajtású és egy, szerv szállításhoz használt igen könnyű repülőgéppel a luxemburgi légi mentő szolgálat a világ egyik legkorszerűbbje. Honnan jött az ötlet, hogy egy alig 2500 négyzetkilométernyi országban valaki lehetőséget lásson ebben? Ennek járt utána a 168 Óra online.

2010. január 14., 07:24

A Luxembourg Air Rescue-t (LAR) 1988-ban alapító, és azóta is vezető René Closter hivatásos tűzoltóként dolgozott a nagyhercegségben. Egységét számos súlyos balesethez riasztották, ám az ötletet kiváltó sokkoló esettel 1987. júliusban találkozott, amikor egy, a saját gyermekével azonos korú kisfiú baleset következtében elvesztette a lábfejét. Mivel ennek visszavarrására akkoriban egyetlen helyi kórház sem volt felkészülve, a gyermeket a mintegy 150 km-re lévő franciaországi Toulba kellett szállítani. A turistaszezon kezdetén, amikor Hollandia és Belgium Luxemburgon keresztül indul meg a Cote d’Azur-re, a mentőautó dugóba keveredett, és a kisfiú lábát nem sikerült megmenteni.

A luxemburgi állami szervek, minisztériumok és hatóságok gáncsoskodása ellenére Closter 1988. április 18-án bejegyeztette nonprofit cégét, amelynek működését egy, a részére a Deutsche Rettungsflugwacht életre hívója által kölcsönzött helikopter biztosította. Az alapító, hogy a kezdeti költségeket állni tudja, jelzáloggal terhelte meg családi házát; amikor egy alkalommal feleségével sétálni indult, és a fejük felett elszállt egy LAR helikopter, az asszony állítólag így kiáltott fel: „Nézd, ott repül a házunk!”

Ez nem „LAR pour LAR”

Az eltelt 2 évtizedben az LAR hatalmasat fejlődött – ma a világ egyik legjobban felszerelt gépparkjával rendelkezik, amelyről más országok hasonló szervezetei is csak a legmagasabb elismeréssel nyilatkoznak. Hogy mit tud az LAR, arról a cég marketing és PR managere, Alessandra Planer-Nonnweiler mesélt.

A cég tevékenysége alapvetően két szolgáltatásra osztható, amely definíciószerűen országos, illetve nemzetközi. A Luxemburgban balesetet szenvedők vagy pl. infarktusos páciens esetében a segélyhívó vonal végén tartózkodó ügyeletes orvos a hallottak alapján dönt arról, hogy mentőautót vagy mentőhelikoptert küld a helyszínre. Döntésében az elsődleges cél nem a sérült, vagy beteg kórházba szállítása, hanem a szakszerű orvosi segítség mihamarabbi megérkezése. Infarktus esetén minden perc számít, így – függetlenül attól, hogy az illető a szervezet tagja-e vagy sem – mentőhelikopter érkezik.

A beteg állapota és sok egyéb tényező is közrejátszik abban, hogy a kórházba szállítást is légi, vagy immár földi úton oldják-e meg. Ennek költségét a helyi biztosítótársaság finanszírozza, így az a betegnek egyetlen centjébe sem kerül. Amennyiben a beteget mentőautóval szállítják, illetve a sérült helyszínen történő elhalálozása esetén az LAR felmerülő költségeit maga a humanitárius segélyszervezet fedezi. Ez valamennyi „kiszállásuk” mintegy 25 %-át érinti. A közel 180 ezret elérő tagság (óriási ez a szám, ugyanis a 160-szor népesebb Németországban csak kétszer ennyi tagot tartanak nyilván), amellyel a nagyhercegség legnagyobb tagszervezetévé váltak, éves tagdíja, amely a teljes működési költségek 40 %-át teszi ki, fedezi az előbbi „veszteségeket”.

A társaság egyik helikoptere a főváros éppen ügyeletes kórházának tetején az ország déli részébe indul szükség esetén, míg egy másik az onnan 30 km-re északra található Ettelbruck klinikája mellett vár készenlétben. Így az országnak nincs olyan távoli sarka, ahová 8 percen belül ne érkeznének meg. Működésüket szigorú szabályok írják elő: napkeltétől (a gyakorlatban reggel 8-tól) napnyugtát követően 30 percig közlekedhetnek. A fenti misszión túlmenően 2005 márciusa óta nem csak a nagyhercegségben, hanem a Saar-vidéken és a Rajna-vidék-Pfalz szövetségi tartományban is ellátnak elsődleges szolgáltatásokat. A mentőhelikopterek másodlagos szolgáltatást is nyújtanak, amelyeket minden esetben fizet a társadalombiztosítás. Például súlyos égési sérülteket az orvos előírására specializált klinikára Brüsszelbe vagy Liège-be szállítanak.

A tagoknak külföldről ingyenes a betegszállítás

A LAR a tagoknak – Planer-Nonnweiler elmondása szerint mintegy köszönetnyilvánításként – a világon nagyon kevesek közt, magas színvonalú, extra szolgáltatást is nyújt. Ez a – nemzetközi – tevékenység a külföldön kórházba kerülő betegek, sérültek luxemburgi kórházba történő ingyenes hazaszállítása. A marketing igazgatónő szerint ez még az EU-n belül is fontos lehet, mivel az egyes országokban (és itt nem Magyarországot említi) nem ugyanaz a páciensek ellátása, kórházi kezelésének minősége és színvonala.

Természetesen a szolgáltatást bárki, azaz tagsággal nem rendelkező is igénybe veheti, azonban ennek – óriási – költségét előre rendeznie kell. Ennek érzékeltetésére egyetlen számadat: a luxemburgiak kedvelt üdülőhelyéről, a spanyolországi szigetekről történő repatriálás 25-30 ezer euró! A kontinensen kívül pedig még csillagászatibb az összeg. A hazaszállításhoz az itteni betegbiztosító semmilyen formában nem járul hozzá. A LAR által nyújtott szolgáltatásba természetesen nemcsak a légi út, hanem az azt megelőző – a kórházból a repülőtérre – és az azt követő – a repülőtérről a kórházba történő – szállítás is benne foglaltatik.

A 3 sugárhajtású gépből álló flotta egyike 2 hordággyal rendelkezik, és ez a típus a világon egyedülálló. A luxemburgi légi mentő szolgálat a világ nagy biztosítótársaságai számára is végez szolgáltatásokat. Ez „üzlet”, ahol a biztosítók a legjobb ajánlatot adó céget, amelyekből nincs sok a világon, és amelyek között a luxemburgi az egyik legnagyobb, bízzák meg ügyfelük hazaszállításával.

Az évi 45 eurós egyéni, illetve 79 eurós családi tagdíjat fizetők természetesen nem csak luxemburgiak lehetnek, hanem a nagyhercegségben lakóhellyel rendelkező bármely személy. Az utóbbi években politikai és gazdasági értelemben vett, ún. Nagy Régió (a Luxemburggal határos Franciaország, Németország és Belgium szomszédos tartományainak) lakosai szintén profitálhatnak a Luxembourg Air Rescue tagságból. Őket – szükség esetén – Metzbe, Trierbe vagy Arlonba szállítja a nonprofit társaság gépe.

A LAR LearJet gépei 2009-ben több mint 70 ország 250-nél is több – civil és katonai – repülőterén fordultak meg. 21 éves fennállásuk során több mint 17 ezer misszióban vettek részt, teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóik száma 85. Természetesen a társaságra is ugyanazok a légiforgalmi és nemzetközi szabályok vonatkoznak, mint amelyek a polgári repülésben érvényesek. Náluk egy egész osztály csak az irányítással, a szükséges engedélyek és vízumok beszerzésével foglalkozik.

Manapság, amikor más szervezetek is ajánlanak hazahozatali szolgáltatást, felmerül a kérdés, hogy mire jó az LAR-tagság? Az igazgatónő sorolni kezdi: van-e a fentieknek repülőgépe, orvosai, személyzete? Elérhetők-e és rendelkezésre állnak-e ezek éjjel-nappal? Elolvassák-e az emberek a kisbetűs passzusokat, melyek szerint a biztosítás „csak” 12500 euróig terjed ki? Nem kis összeg ez, de ebből a biztosítótársaság nem szállítja őket haza Spanyolországból.

Itt lép be a LAR, akik szükség esetén 1-2 órán belül indulhatnak a betegért, sebesültért a kórházba, míg a biztosítótársaság esetleg kivár, és jelentős időkülönbséggel menetrend szerinti járaton szállítja haza ügyfelét. A LAR számára a tagság létezésének célja; a telefonvonal végén éjjel-nappal hozzáértő szakember ül, a hívások nem ismeretlen call centerekben végződnek.

Különgéppel érkeznek a transzplantációs szervek

2007-ban a LAR egy európai versenytárgyaláson elnyerte a franciaországi Strasbourg egyetemi kórházának, majd néhány hónappal később az ország valamennyi kórházának történő transzplantációs szállítási tendert. Ehhez a szolgáltatáshoz egy újabb, igen könnyű gépet vásároltak, amelynek üzemeltetési költségei alacsonyabbak. Feladatukat rendszerint éjszaka látják el, amikor – egy sűrű munkanapot követően – a műtők üresebbek.

Megszólal a telefon, és ők már indulnak is mondjuk Strasbourgba, hogy felszedjék az orvos-csapatot, akiket például Bordeaux-ba szállítanak a szerv kivételére. Néhány órát várakoznak a délnyugat-franciaországi nagyvárosban, majd értesítésre indítják a gép motorjait, hívják az elzászi kórházat, hogy kezdhetik a szervátültetésre váró páciens előkészítését. Minden perc számít, az eredmény egy megmentett emberélet.

A LAR valamennyi helikopter-pilótája számára kötelező a szolgálatot megelőző legalább 2000 repülési óra. A társaság az ENSZ és a NATO akkreditált partnere – részt vesznek humanitárius segélyakciókban: segítettek a 2003-as iráni és a 2005-ös pakisztáni földrengést követően, valamint 2004 decemberében a cunámi utáni mentésben a Távol-Keleten, de ott voltak a 2006-os rigai NATO-csúcson is.

Ezekhez különleges tréningeken vesznek részt, ahol bizonyítaniuk kell többek között azt is, hogy ismeretlen helyen, veszélyes környezetben 3 napig tudnak küzdeni a „túlélésért”. A helikopter pilótáknak nem csak a tájékozódáshoz segíthet az esetleges katonai múlt, hanem ők olyanokat láthattak „előző” életükben, amelyekkel szinte nap mint nap találkoznak a szörnyű baleseti helyszíneken.

A Luxembourg Air Rescue a légimentő szolgálatok közül 2002-ben a világon elsőként kapta meg az ISO minősítést.
További információk és érdekességek a www.lar.lu honlapon találhatók.