Milyen autóvezetők a németek?

Tudatosak: jobban figyelembe veszik a közúti veszélyeket, mint más európai autósok. Többségük súlyos szabálysértésnek tarja a követési távolság figyelmen kívül hagyását, valamint a bekapcsolatlan biztonsági övet. Sokan helytelennek ítélik vezetésnél az alkoholt, akárcsak az autópályán jobbról történő előzést. A gyorshajtás azonban a német autóvezetők érzékeny pontja - derül ki abból a közlekedésbiztonsági felmérésből, melyet a kölni AXA-biztosító végzett.

2009. november 22., 16:48

A felmérésben 8.000 autóvezető vett részt Európa tíz országából: Belgium, Németország, Spanyolország, Írország, Olaszország, Luxemburg, Portugália, Svájc, Nagy-Britannia és Franciaország autósai. Hasonlóan 2008-hoz, a biztonságos közlekedés kategóriájában ismét a németek kerültek az első helyre. Akik viszont kevésbé példamutatóan viselkednek a sebességkorlátozás tekintetében. A 800 megkérdezett 49 százaléka bevallotta, hogy bizony gyakran keményen nyomja a gázt. Ezt megerősítik a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai: a személyi sérülésekkel járó balesetek 14 százaléka a gyorshajtásra vezethető vissza. A megkérdezettek 39 százalékát nem riasztja el a radar sem - ám ha a lassabb hajtással kímélik a természetet, akkor hajlandók levenni lábukat a gázról.

A németek egyébként fontosnak tartják ugyan a büntetéseket, de azok kevesekre hatnak: az autósoknak csupán 27 százaléka fél, hogy bűntető-pontot kap Flensburgban. Ebben a dán határ mentén húzódó Schleswig-Holstein-i városban található az úgynevezett „Verkehrszentralregister“ (VZR), a központi közlekedési adatnyilvántartó, ahol 51 éve számon tartják a közúti szabálysértéseket. Nyolc pontnál már küldik a figyelmeztető levelet s aki 18 pontot összegyűjt, annak bevonják a jogosítványát; Erre utal egy szállóige is: „Er hat Post aus Flensburg gekriegt“ - levelet kapott Flensburgból, mondják, ha valaki a posta átvételénél savanyú képet vág…

Hová autóznak legszívesebben a németek? Olaszországba. Holott ott másképp értelmezik a biztonság fogalmát: míg a németek 94 százaléka veszélyesnek tarja a biztonsági öv nélküli vezetést, az olaszoknál csupán 76 százaléka osztja ezt a nézetet.
A németek 25 százaléka beismeri, hogy néha kihangosító nélkül telefonál. Akit elcsípnek a rend őrei, az 40 euró büntetéssel számolhat, plusz egy büntetőponttal Flensburgban. Mindez bagatell az olasz szankcióhoz képest: ott 600 euróba kerülhet az ilyen kihágás.

Az AXA-tanulmány kimutatja, hogy a különböző közlekedési szabálytalanságok némethonban általában enyhébb következményeket vonnak maguk után, mint a felmérésben részt vett többi országban. Ime néhány példa:

Sebességkorlátozás túllépése 21 - 25 km/h-val lakott területen: 80 euró, 1 pont
Sebességkorlátozás túllépése 41 – 50 km/h-val lakott területen kívül: 160 euró, négy pont
Előzési tilalom megszegése más jármű veszélyeztetésével: 250 euró, négy pont, valamint a jogositvány egy havi bevonása
Gyerekek szállítása mindenféle biztositás (ülés, öv nélkül): 40 euró, 1 pont
Szeszesital-fogyasztás 0.5 ezrelék alkoholtartalom felett: 500 euró, négy pont, valamint egy havi jogosítvány- bevonás.

Az alkoholt a volán mögött tízből kilenc német autós elítéli és 62 százalék helyeselné, ha bevezetnék a teljes alkohol-tilalmat. Ennek ellenére tavaly a halálos közúti balesetek 12 százaléka alkoholfogyasztásra volt visszavezethető - tűnik ki a Statisztikai Hivatal adataiból.