Linje Lusta

Ez Tennessee Williams híres darabjának svéd címe. A stockholmiaknak a 7-es volt a 'vágy villamosa'. A kedvenc. Majdnem száz éven át – egészen 1967-ig. Amikor a népszavazással eldöntött jobboldali közlekedésre való áttérés áldozatául estek a villamosvonalak. A kocsik múzeumba vonultak, a síneket felszedték.

2010. november 3., 13:29

A gyerekek, babakocsisok, szerelmespárok, öregek, a kocogni-, piknikezni-, evezni vágyó városiak és a turisták örömére, később egyetlen vonalon visszakapták a villamost: a kalauzos régi kék járgány – borsos áron – a város közepe és a zöld sziget között hozta-vitte a jónépet. A Djurgården – kultur- és várostörténeti fogalom, akár a Margit-sziget, s ahhoz hasonlóan, de még ma is! – királyi birtok. Védett ősfákkal, műemléknek számító régi favillákkal, a királyi yachtklubbal meg a király nyájával, gulyájával. A stockholmiak legkedveltebb szigete, nem csak a rajta burjánzó parkerdő miatt: ott található a Skansen, több múzeum, a cirkusz, vidámpark, régi szép kertvendéglők és a híres rózsa- és almás kert. S ma már nem csak az ódivatú – ritkán és drágán járó – kék villamos visz oda, hanem egy halkan suhanó elegáns új is. Negyedóránként és a szokásos bérlettel is!


A város közlekedésének átalakítása évek óta napirenden van a városházán: hogy a lehető legkevésbé legyen környezetszennyező, s adjon kényelmesebb, gyorsabb és gördülékenyebb alternatívát az autóval szemben – egész Stockholm területén, figyelemmel a 'vámhatáron' (tull) belüli városrészre.

Ennek érdekében a hajókat már rég bevonták a szigetek közötti közlekedésbe, évekkel ezelőtt bevezették a kölcsön-bicikli rendszert, s a behajtási vámot (személyautókra, hétköznap) melynek összege megegyezik az egyszeri ki-beutazás buszjegy-költségével. Előnyösebb bérletformát is kreáltak (tetszőleges napon váltható, átruházható és sokféle módon tölthető chipes). Gyakran emelik a szokásos- és lakó-parkolás díját – de az etanollal futó buszok arányát is! Tovább építik a külvárosi kertek alatti körben (de még csak harmad-cikkelynyi vonalon) haladó elkerülő elektromos kisvasutat. A föld alá viszik és D-alakban megtoldva elágaztatják a várost É-D irányban átszelő két gyorsvasútvonal egyikét (erről sokáig alig tudtunk valamit, mert olyan észrevétlenül dolgoztak a mélyben). Legutóbb arról döntöttek: térjen vissza a környezet- és utasbarát kedvenc, a villamos!


Tavaly novemberben kezdődött a sínfektetés, s míg júnisban futtatták a próbaterhelésre Norrköpingből és Frankfurtból kölcsönkért kocsikat, három különböző karakterű ajánlat közül választhattunk:

milyen színűre fesse az Alstom a villamosainkat. Néhány hete kezdtek közlekedni a füstszínű 30 méter hosszú kocsik, melyek mindegyike 180-200 utast vihet – kiváltva két buszjáratot is. Egyelőre a város közepén (Sergelstorg) álló ismert üvegoszloptól a Djurgården déli csücskéig, közel 5 km hosszan utazhatunk vele. Ez a vonal (linje) 240 millió koronába került, s legalább kétszer ennyi költséggel jár majd még a további fejlesztés. A komplett új vonal(sínek, kocsik, stb.) kilóméterenként 90-100 millió koronában fáj majd a stockholmi adófizetöknek.

A várost vezető konzervatív-liberális koalíció és a vörös-zöld ellenzék fele is úgy véli, bőven megtérülő befektetés: tisztább lesz a levegő, miközben többen és kényelmesebben, átszállások nélkül tudnak majd utazni ezen az fontos és forgalmas útvonalon. Ha a szeptemberi választásokon fordult volna a kocka (de nem), nem valószínű, hogy változtak volna a tervek; egyik pártblokk sem akar ugyanis szembe menni az uralkodó zöld-hullámmal. Mely nem csak itt, de Európa több fővárosában is egyre meghatározóbb tónus. Míg a 60-as években felszedték a síneket (itt és másutt is), mert a buszok s a metró tetszetősebbnek tűnt – ma mind a költségek, mind a környezet- és egészségvédelem a barátságosabb és olcsóbb villamos felé tereli a városokat.

A City-vonal üzemeltetője, a stockholmi közlekedési vállalatnak (SL) dolgozó Stockholms Spårvagnar úgy tervezi: 2014-ben már a 15 km hosszú

teljes vonalíveli majd át a várost, a Kungsholmen szigettől, a Belvároson át az északi Ropstenig. Érintve több kórházat, iskolát, bíróságot, a Városházát, közlekedési csomópontokat, a kormányzati- és üzleti negyedet, színházakat, a közmédiumok székházát, koncerttermeket, múzeumokat, kikötőt, ipari parkot, hogy végül a zöld Lidingö-szigetre vezető hídhoz fusson be.


A cég párezer koronáért bérbe is adja járműveit: elviszünk bárhová, míg a sínen maradsz! Legyen az személyzeti vagy születésnapi buli, az étteremmé alakítható 80, 50 éves vagy új kocsiban, a tetszés szerint összeállítottvacsorához, partihoz a város legszebb útvonalának látványa jár. Garantáltan ablak melletti ülésről.

Kapcsolódó link:

Az új City-vonal megnyitó bulija:

v i d e o)

Donald Trump amerikai elnök június 3-án bejelentette, hogy 25%-ról 50%-ra emeli az acél- és alumíniumtermékekre kivetett vámokat. A döntést Karoline Leavitt, a Fehér Ház sajtótitkára közölte, hozzátéve, hogy az elnök várhatóan még aznap aláírja a rendeletet.