Lengyel termékek mindenütt

A lengyel élelmiszerek egyre népszerűbbek külföldön – bizonyítják a lengyel Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Gazdasági Intézet adatai. Ezekből az derül ki, hogy a mezőgazdasági- és élelmiszer-ipari termékek exportja tavaly meghaladta a 17,5 milliárd eurót, azaz 15 százalékos emelkedést mutat 2011-hez képest.

2013. március 12., 09:56

Ez a növekedés nem csupán az európai exportra vonatkozik, hiszen az EU-s országokba 12,3 milliárd eurónyi árut adtak el a lengyelek, és ez „csak” 12,4 százalékos emelkedés az előző évihez képest. A legkedveltebb áruk közé a lengyel cigaretta, hús- és húsipari termékek, csokoládék és édességek, valamint a tejtermékek tartoznak.

A legnagyobb vásárló továbbra is Németország, ahova 3,5 milliárd euró értékben szállítottak a lengyelek, a második legfontosabb partner Nagy Britannia, de a leggyorsabban az orosz piac kereslete nőtt, ahol az egymilliárd eurós export 30 százalékos növekedést jelent.

Az egyik banki elemző szerint az orosz piaci térhódításban a nyugat-európainál alacsonyabb árak is segítik a lengyeleket, valamint az, hogy közelebb vannak, mint az amerikai vagy ausztrál partnerek – emiatt például nyugodtan lehet mélyhűtött húst is szállítani az oroszoknak.

A lengyel kormány szerint ez a külföldi expanziónak csak a kezdete. – A szakemberek prognózisa szerint az idén is tartani lehet ezt a kedvező tendenciát a külkereskedelemben az élelmiszer-ipari termékek terén, dacára annak, hogy az idén a mi élelmiszereink minősége elleni támadások indultak – mondja Stanislaw Kalemba mezőgazdasági miniszter.

Érték tekintetében a lengyel exportban első helyen állt tavaly a cigaretta, a baromfihús, a csokoládé, s a kakaót, marhahúst, sertéshúst tartalmazó termékek, valamint a pék- és cukrász sütemények, sajtok és túrók, gyümölcsszörpök, fagyasztott gyümölcsök, füstölt halak és a cukor.

Elemzők szerint a világpiacon a lengyel termékek sikerét a kitűnő lengyel márkanevek és a termékek kiváló minősége határozza meg. Ehhez járul a konzekvensen realizált eladási stratégia mindegyik külföldi piacon – teszi hozzá a FoodCare marketing igazgatója.

A lengyel árut a világ 38 országába szállítják, Mexikótól kezdve Kínán át a Dél-Afrikai Köztársaságig. Rendkívül népszerűek mostanság az energia italok, mint a Black, a Frugo, az N-Gine vagy a Fitella. Kedveltek a Gellwe márka termékei többek között Magyarországon, Bulgáriában, Macedóniában. Az export munkáját elősegíti az is, hogy a termelők szorosra fűzték kapcsolataikat a nagy kereskedelmi láncokkal.

Az egyik legsikeresebb exportra termelő cég a Mlekpol nevű tejipari szövetkezet, amelynek termékei a 2012-es kivitel egyharmadát tették ki – a tejen kívül különböző túrók, sajtok, vajfélék és egyéb tejtermékek, amelyek elsősorban a közeli európai országokba, köztük Magyarországra is kerültek, ezek friss áruk, a porított változatokat Afrikába, a Közel-Keletre, Délkelet-Ázsiába, Amerikába, sőt Óceániába is szállították.

Húsvéthétfő reggelén, 88 éves korában elhunyt Ferenc pápa. A Vatikán hivatalos közleménye szerint halálát agyvérzés és az azt követő visszafordíthatatlan szívelégtelenség okozta.