Kettős állampolgárság: erre készülnek a szlovákok
Még meg sem alakult az Orbán-kormány, amikor a budapesti parlament elfogadta a határon túli magyarok kettős állampolgárságára vonatkozó törvényt. A Fico-kabinet elutasító, sőt retorziókat kilátásba helyező reagálása annak idején széles nyilvánosságot kapott, ám az Iveta Radicová vezette új kormány álláspontjának kialakítása még folyik. Mi az, amit már tudni lehet, mi változhat az előzményekhez képest – erről kérdeztük Rudolf Chmelt, a Híd–Most párt által delegált pozsonyi miniszterelnök-helyettest.
– Létezik-e Szlovákiában egyáltalán a kettős állampolgárság intézménye, ha igen, ki részesülhet ebben?
– Gyakorlatilag már Csehszlovákia szétválása, az önálló Szlovákia megszületése idején aktuálissá vált a kérdés. Mindkét országban szép számmal élnek a másik nemzethez tartozó emberek, ők igény esetén azóta is élhetnek a kettős állampolgársággal. Szlovákiában ez a külföldi szlovákokra vonatkozó törvény alkotóeleme, a világban bárki kinyilváníthatja, hogy szereti, és magához közelállónak érzi Szlovákiát, megkaphatja az állampolgárságot, nem kell hozzá ittlakás, sőt nyelvtudás sem. Egyébként az előző parlamentünkben két képviselő is kettős állampolgár volt – az egyik éppen a Slota-féle Szlovák Nemzeti Párt színeiben. Ez akkor nem okozott problémát se nekik, se másnak. A budapesti döntés azonban – a mi választási hajránk idején – nagyon jól jött a „hejszlovákoknak” és az akkori kormánynak is, eredményesen lehetett vele manipulálni a közvélemény nem elhanyagolható részét. Szerintem, ha ezt akkor odaát nem fogadják el, a Slota-párt – Meciarékhoz hasonlóan – nem kerül be a parlamentünkbe.
– A magyarországi kettős állampolgárságról hozott döntésre vonatkozóan mennyiben különbözik a mostani szlovák kormány álláspontja a Robert Fico miniszterelnöksége idején elfoglalt pozsonyi pozíciótól?
– Mint emlékezetes, Fico azonnal válaszolt, éspedig annak a törvénybe iktatásával, hogy aki felveszi a magyar állampolgárságot, szinte automatikusan elveszti a szlovákot. Szerintünk ezt a törvénymódosítást érvényteleníteni kell, helyébe olyan kétoldalú megállapodás léphet, amely kölcsönösen elfogadhatóan meghatározná a magyar állampolgárság megadásának szabályait. A feltételek között el tudnám képzelni, hogy a magyar állam nem folytatna aktív toborzást, illetve hogy kizárólag egyéni alapon ítélnék oda az állampolgárságot – ez utóbbival, úgy tudom, Budapest is egyetért. Mindkét országnak tudatosítani kellene, hogy itt nem elsősorban jogi kérdésről van szó – egyébként formailag mindkét szabályozás rendben lévőnek látszik –, hanem és elsősorban emberekről, két szomszédos ország állampolgárairól, az ő egyéni sorsukról.
– Jelenlegi formájában nemzetbiztonsági kockázatnak tekinti-e az új szlovák vezetés a maga számára a magyar döntést?
– Mint említettem, jogilag akár működhetne is a rendelkezés, de a szellem, amit kiszabadíthat a palackból, veszélyes. Lassan már csak Ukrajnában, Kárpátalján maradnak olyan magyarok, akiknek az országa még nem tagja az Európai Uniónak, a többieknek, mármint a határon túliknak ez a harmadik állampolgárságuk lenne, saját és az uniós után – szükség van erre valóban? Ami bennünket illet, az eddiginél is határozottabban tudatosítanunk kell (mindenekelőtt magunkban), hogy a legjobb állampolgár az elégedett állampolgár, és ez hatványozottan érvényes a kisebbségekhez tartozókra. Ők csak abban az esetben nem keresnek maguknak más politikai hazát, ha otthon érzik magukat Szlovákiában. Ezt pedig riogatással, a jogfosztás kilátásba helyezésével nem lehet elérni. A másik út kétségtelenül hosszabb, fáradságosabb, de eredményesebb is, ha végigmegyünk rajta. Sőt igazán csak ez az eredményes megközelítése a kérdés gyökerének. Ezért indítványozzuk például, hogy a kisebbségi nyelvek hivatali használatát – ami jelenleg településenként a minimum húsz százalékos lakossági arányuk estében érvényes – tíz százalékra csökkentsük. Ezzel nemcsak – sőt nem elsősorban – az itt élő magyaroknak teszünk gesztust, hanem más, kisszámú nemzetiségi közösségeknek, ruszinoknak, németeknek kedvezünk.
– A szlovák törvényhozásban Fico idején elfogadott válaszintézkedések közül még melyiket szándékozik a Radicová-kormány visszavonni?
– Abban egyetértés van, hogy a szlovák állampolgárság megvonása nem lehet válasz a magyar állampolgárság felvételére. További javaslatokat is előkészítünk, személy szerint azt szeretném, hogy módosítsuk az államnyelvtörvényt. Ez a paragrafus-gyűjtemény nemcsak az érintett kisebbségiek, mindenekelőtt a magyarok körében váltott ki ellenérzéseket, tiltakozást, de az EBESZ illetékes főbiztosa is megfogalmazott néhány ajánlást. Ilyen az előbb már említett tízszázalékos lakossági küszöb, de ezt szolgálhatja, ha a nyelvtörvényből kivesszük a pénzbeli szankcionálásra vonatkozó részt is.
– Miben kellene a magyar félnek változtatni/módosítani a törvényen, hogy az Szlovákia számára is elfogadható legyen?
– Szerintem itt elsősorban nem a törvényen, hanem a hozzáálláson múlik a dolog. A mi kormányunk tagjai közül többen is kifejtették már: nem akarjuk, hogy politikánk múltba néző, a romantikus érzelmeket túldimenzionáló, a történelmi előítéleteket felelevenítő maradjon. Szeretnénk ezt Budapesten is tapasztalni. Azonban világosan látjuk, hogy a gondolkodásbeli változások elérése a legnehezebb feladatok egyike, itt és ott, egyaránt. Ezért várhatók esetenként éles viták nálunk, a koalíción belül is arról, hogy hogyan tovább. A Magyarországgal történő megállapodáshoz vezető út hosszú lesz, de végig kell mennünk rajta.