Ittas buszvezetőket büntettek

A buszos tömegközlekedés Buenos Airesben és környékén komoly kockázatot jelent minden nap az utasoknak.

2009. február 5., 10:26

Egy néhány nappal ezelőtti baleset, amelyben négyen meghaltak és negyvenen megsérültek, élesen rávilágított az argentin főváros közösségi közlekedésének rossz állapotára és a buszvezetők szokásaira. Riasztóak a baleseti statisztikák: évente több mint száz ember hal meg és tízezren sérülnek meg a közösségi közlekedést használva.

A járművek régiek - némelyik tizenöt évesnél öregebb -, és nem tartják őket karban, emiatt tönkremegy a fékjük, zajosak, sok szennyezőanyagot bocsátanak ki, szivárog belőlük az utakra az üzemanyag. A buszok műszaki állapota mellett a gyorshajtásra hajlamos sofőrök járatlansága és fáradtsága is oka, hogy a környékbeli településekkel együtt 12 milliós lélekszámú argentin főváros tömegközlekedése balesetveszélyes. A metropoliszban történő minden 10 közlekedési balesetből 2-nek városi busz a részese.

A buszsofőrök ugyanazokat a hibákat követik el, mint a személyautók vezetői: a megengedettnél nagyobb sebességgel haladnak, "versenyeznek" más járművekkel, megsértik a közlekedési szabályokat, figyelmen kívül hagyják a villanyrendőrt, második, illetve harmadik sort képeznek megállásnál. Többüket megbüntették már ittas vezetésért.

A hivatalos becslések szerint Nagy Buenos Airesben a tömegközlekedés naponta 18 millió utast szállít. A zsúfolt járműveken az utasoknak ügyesen kell egyensúlyozniuk, hogy egy-egy fékezésnél el ne essenek, és el ne sodorják őket, amikor leszállnak a buszról, amely többnyire még az előtt továbbindul, hogy az utasok befejeznék a leszállást a megállókban.

A Buenos Aires-i kép a többi argentin városra is áll. A közlekedéssel kapcsolatban bejelentést sem könnyű tenni, mert a közösségi közlekedés nem állami tulajdonú, több magáncég végzi a szolgáltatást, a buszvezetőket pedig védi a nagyhatalmú sofőrszakszervezet.

A városi tömegközlekedést bonyolító vállalatok 700 millió dolláros (161,9 milliárd Ft) támogatást kapnak a járművek üzemeltetésére és karbantartására, olcsóbban kapják a gázolajat, speciális biztosításaik vannak, és fel vannak mentve a közlekedési bírságok megfizetése alól. Mindezzel együtt csak januárban 255 reklamáció érkezett a Buenos Aires-i önkormányzathoz a buszok műszaki állapota miatt.

Egy utas pedig 14 ezer pezó (928 ezer Ft) kártérítést kapott egy durva fékezésből eredő hátsérülésért, ami másokat is ösztönözhet arra, hogy panasz esetén bejelentést tegyenek.

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.