Zágrábi őrségváltás – Korrupció-ellenes programmal lép hivatalba az új horvát baloldali elnök

A szociáldemokrata Zoran Milanović volt miniszterelnök legyőzte a konzervatív Kolinda Grabar-Kitarović eddigi államfőt a horvát elnökválasztáson. Az országot ugyan továbbra is a jobbközép Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) kormánya irányítja Andrej Plenković miniszterelnök vezetésével, de még az idén parlamenti választások lesznek, és a mostani elnökválasztás kimenetele komoly figyelmeztetés a jobboldalnak.

2020. január 11., 06:30

Szerző:

A döntő, második fordulóban Milanović a voksok 52,7 százalékát, Grabar-Kitarović 47,3 százalékát szerezte meg. Már az első fordulóban is az ellenzéki Szociáldemokrata Párt (SDP) jelöltje végzett az élen a voksok 29,6 százalékával, míg a hivatalban levő elnöknő 26,7 százalékkal lett második. Akkor az első fordulóban harmadikként befutó Miroslav Škoro jobboldali horvát énekes és üzletember a szavazatok 24,45 százalékát szerezte meg. Grabar-Kitarović azt remélte, hogy a második fordulóban jó eséllyel pályázhat Škoro híveinek a voksaira, de ez a számítása nem jött be.

Horvátországban a köztársasági elnöki jogkör meglehetősen korlátozott. A protokolláris teendőkön túl nincs például vétójoga az államfőnek a törvényalkotás során. Van viszont bizonyos szava a külpolitikai, védelmi és biztonsági kérdésekben, vagyis az eltérő pártszínű kormánnyal való politikai „társbérleti” viszonya nem ígérkezik ugyan elviselhetetlennek, de azért teljesen felhőtlennek sem.

Horvát elnökválasztás
Fotó: MTI/EPA/Daniel Kasap

Az 53 éves Milanović, aki 2011 és 2015 között kormányfő volt, választási kampányát arra az ígéretre építette, hogy fel fog lépni a korrupció ellen, ami állítása szerint nagyon elharapózott azóta, hogy a konzervatívok vették át a kormányrudat. Mostani győzelme egyes megfigyelők szerint valamelyest dagaszthatja a szelet az őszi parlamenti választási győzelemben reménykedő szociáldemokraták vitorlájában. Ő mindenesetre azt mondta a pártszékházban összegyűlt ünneplő támogatóknak, hogy mostantól fogva számára minden párt egyenjogú, mindenkivel együtt fog működni, aki a végrehajtó hatalmi ágazatban tevékenykedik. Nem akar különbséget tenni a horvát állampolgárok között.

Grabar-Kitarović – a Horvátországban még nem divatjamúlt politikai korrektség jegyében – sikeres öt esztendőt kívánt hivatali utódjának, és a stabilitás fenntartásának a szükségességét hangoztatta.

A horvát politikai elemzők véleménye megoszlik abban a tekintetben, hogy Andrej Plenković kormányfő miként tudja majd kezelni, megválaszolni azt a kihívást, amelyet Milanović elnökké választása jelent, nem csupán a HDZ-re nézve a törvényhozási választási kampány szempontjából, hanem személy szerint maga Plenković számára is, hiszen rá előbb még a saját pártjában vár erőpróba, a kongresszusi vezetőségválasztáson. A miniszterelnöknek mindenesetre ügyesen kell majd lavíroznia az elkövetkező hónapokban. Horvátország nemzetközi szereplését az év első felében különösen nagy figyelem övezi, mert első alkalommal látja el a rotációs alapon, félévenkénti váltásban betöltött európai uniós országelnökséget, abban az időszakban, amikor a britek minden bizonnyal távoznak az EU-ból, és meg kell kezdeni a hosszú távú EU–brit viszonyról szóló tárgyalásokat.

Ennek az EU-elnökségnek Magyarország szempontjából két vonatkozásban is fokozott jelentősége van. Az egyik a EU-szerződés sokat emlegetett 7. cikke alapján a Magyarországgal szemben, az Európai Parlament által kezdeményezett, jogállamisági – illetve az európai értékek tiszteletben tartatását célzó – eljárás. Ebben az eljárásban a labda most az uniós tagállami kormányok képviselőiből álló tanács térfelén pattog. A 7. cikk szerinti eljárások napirenden tartása konkrétan az úgynevezett Általános Ügyek Tanácsára tartozik. Ez a testület a tagországok EU-ügyi tárcavezetőiből áll, elnökét a mindenkori rotációs elnökség adja, amelynek meglehetősen szabad keze van a napirend összeállításában. Vagyis most a horvátok szervezik az üléseket, és jórészt tőlük függ, hogy foglalkozik-e az ő hivatali periódusuk alatt a tanács a magyar kormány elleni eljárással.

Tavaly az év első felében a román kormány nem erőltette a témát, abból a szempontból érthető módon, hogy az ő fejük felett is ott lebegett a 7. cikk szerinti eljárás megindításának Damoklész-kardja. Az esztendő második felében azonban a finn elnökség már napirendre tűzte a kérdést, vitát szervezett a magyar jogállamiság helyzetéről. A horvátok tehát e vonatkozásban kétféle örökségből meríthetnek.

A másik ügy, amely magyar szemmel különösen érdekes, az az EU bővítési folyamatának témája. Várhelyi Olivér személyében magyar biztos foglalkozik az új összetételű Európai Bizottságon belül a szomszédságpolitika és a bővítés kérdéseivel. Magyarország egyébként is erősen preferálja a nyugat-balkáni EU-bővítést. Tavaly decemberben – alapvetően Emmanuel Macron francia köztársasági elnök vétójának betudhatóan – elhalasztották a csatlakozási tárgyalások megkezdését Észak-Macedóniával és Albániával. Ezt a döntést azonban sok tagország nagyon hevesen bírálta, és az ügy korántsem került nyugvópontra. Egyáltalán nem mellékes, hogy milyen irányba igyekeznek tolni a horvátok a bővítés ügyét.