Fizetős német autópályák?

Horst Seehofer, a kormánykoalícióhoz tartozó bajor CSU vezetője elkötelezte magát amellett, hogy – csak a külföldiek számára – fizetősek legyenek a német autópályák is. Partnere, Angela Merkel kancellár viszont határozottan elutasítja a javaslatot – azért is, mert az autósok ilyen fajta megkülönböztetését az EU előírásai tiltják.

2013. szeptember 9., 11:56

Röviddel a parlamenti választások előtt sajátos szópárbajokat folytat a két szövetséges. Seehofer a Spiegel magazin eheti számának ismét megerősítette: „Nem térhetek vissza Bajorországba a koalíciós tárgyalásokról anélkül, hogy be ne vezetnénk az autópálya-díjat külföldiek számára.” A két párt (s velük a liberális FDP) arra számítanak, hogy a 22-i választások után koalíciójuk fennmarad. Seehofer, akinek pártja régóta belső nehézségekkel, népszerűség-vesztéssel küzd, 15-én tartományi választások előtt is áll és populista ízű javaslatától további szavazatokat remél, bár győzelmük bizonyosra vehető. Amikor az elgondolással korábban előállt, Merkel szokatlan keménységgel jelentette ki, hogy arról szó sem lehet. Az EU rendje ugyanis nem engedi, hogy a tagországok polgárait ilyen intézkedéssel megkülönböztessék – az autópálya-díj általános bevezetése pedig természetesen rendkívül népszerűtlen intézkedés lenne. A bajor ötletet az FDP s annak gazdasági minisztere, Rainer Brüderle is határozottan ellenzi.

Amint az ADAC, a német autóklub adataiból kiderül, valójában vaklármáról van szó. Az ország autópályáinak forgalmából csak 5.2 százalékot tesznek ki a külföldi járművek – amelyek egyébként így is fizetnek, már amikor tankolnak: az autóklub számításai szerint az üzemanyagért kifizetett adóval a külföldi járművek csaknem a kétszeresét kifizetik annak az összegnek, ami a rájuk eső úthasználatért járna. Amint egyébként a Spiegel megjegyzi: a német autósok által fizetett üzemanyag – és gépjármű-adókat sem fordítják csak arra, amire szolgálniuk kellene, az utak építésére és karbantartására, a pénzek egy része elfolyik az állami költségvetés egyéb kiadásaira.

Az Európai Unió eddig már kétszer akadályozta meg, hogy a külföldieket megkülönböztető autópálya-matricákat vezessenek be
. Ausztria 1996-ban próbálkozott egész évre érvényes matricával, amit Brüsszel megakadályozott, mondván: nem lehet az egyszer átutazó külföldivel ugyanakkora díjat fizettetni, mint az ország lakosaival, akik állandóan használják az autópályákat. Kötelezettségszegési eljárás indult öt éve Szlovénia ellen, amikor ott csak féléves matrica volt váltható. Az EU előírta, hogy egy hétre, egy hónapra érvényes autópálya-bérleteket is hozzanak forgalomba s azok árát csak bizonyos, méltányos határok között lehet megállapítani.

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.