Félrevezetnek az autógyártók

A Németországban forgalomba kerülő autók valóságos fogyasztása átlag 25 százalékkal magasabb, mint amilyent a gyártók megadnak, állapította meg egy német-amerikai vizsgálat. Az eltérés azt is jelenti, hogy a járművek a gyári adatoknál jelentősen több káros anyagot bocsátanak ki, tárta fel a vizsgálat, amely megerősítette autóklubok és környezetvédelmi szervezetek hasonló tapasztalatait.

2013. május 28., 13:29

A megtévesztő fogyasztási adatoknál tanulságos módon a nagy gyártók: a BMW, az Audi és a Mercedes vezetnek, amelyeknél átlagon feletti a különbség. A BMW autóinál 30 százalékos, a Volkswagen konszernhez tartozó Audi kocsijainál 28 százalékos eltérést mértek a fogyasztásnál a gyári adatokhoz képest, a Mercedesnél 26 százalékos volt a különbség. Ugyanakkor a Toyota, a Renault és a Peugeot/Citroen járműveinél „csak” 15-16 százalékos különbséget mértek több százezer kocsi vizsgálata után. Az adatokat autóklubok, lízing-cégek és fogyasztóvédelmi szervezetet szolgáltatták.

A jelenlegi mérési eljárásokat még a 80-as években léptették életbe s az ENSZ-ben huzamos idő óta dolgoznak azok megreformálásán. A tervek szerint az új szabályozást majd az EU is bevezeti. A reform annál is indokoltabb, mert a vizsgált motoroknak több, mint a fele mutatott 10 százaléknál nagyobb eltérést a gyári és a valóságos adatok között – ami egyúttal azt jelenti, hogy a véltnél sokkal több káros anyag kerül a környezetbe. Az új mérési szabályozás bevezetésére mindenesetre még várni kell: az a ZDF értesülése szerint az csak 2016-2017-ben léphet érvénybe az Unióban.

Donald Trump amerikai elnök június 3-án bejelentette, hogy 25%-ról 50%-ra emeli az acél- és alumíniumtermékekre kivetett vámokat. A döntést Karoline Leavitt, a Fehér Ház sajtótitkára közölte, hozzátéve, hogy az elnök várhatóan még aznap aláírja a rendeletet.