Felpuhították a javaslatot, de így is betiltja az EU a dízel- és benzinüzemű autók árusítását

2035-től kezdve kizárólag olyan új járműveket értékesíthetnek az EU-ban, amelyek nulla szén-dioxid-kibocsátásúak.

2022. június 29., 11:57

Szerző:

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelemmel kapcsolatos intézkedésekről – erről itt írtunk korábban. A Tanács döntött az új belsőégésű motorral szerelt járművek jövőjéről is, amely heves vitákat váltott ki szerte Európában és megosztotta a tagállamokat.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a környezetvédelmi miniszterek tanácskozásán végül csak úgy sikerült megállapodásra jutnia a résztvevőknek, hogy felpuhították az európai bizottság korábbi javaslatát.

A konkrét céldátumot követően ugyan kizárólag olyan új járműveket lehet majd értékesíteni az Európai Unióban, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla, de lehetőséget biztosítanak arra, hogy olyan autók is piacra kerüljenek, amelyek „szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működnek – írta a Portfolio.

A kompromisszumra elsősorban Németország álláspontja miatt lehetett szükség, Európa autógyártó nagyhatalma ugyanis korábban kijelentette, nem hajlandó támogatni az eredeti javaslatot, mert nem lehet előre tudni, hogy kínálkoznak-e majd olyan megoldások a jövőben, például a szintetikus üzemanyagok területén, amelyekkel ma még senki sem számol, de megoldást jelenthetnek a belsőégésű motorral szerelt járművek káros-anyag-kibocsátására.

Az ügy ezzel még nem ért véget, most az Európai Parlamenten amelynek tárgyalnia kell a környezetvédelmi miniszterek által meghozott végső kompromisszumos javaslatról. A Portfolio jóslata szerint a döntéshozók

meg fogják szavazni a 2035-ös céldátumot az új benzines és dízel autók betiltására.

Azt, hogy az elfogadásra váró határidő mennyire megengedő volt, jól mutatta, hogy az utóbbi hónapokban már maguk a tagállamok és az autógyártók lobbiztak azért, hogy a brüsszeli döntéshozók mihamarabb döntsenek az ügyben és nevesítsék a 2035-ös céldátumot. Ezek a szereplők azzal érveltek, hogy a pontos határidőre azért van szükség, mert csak így teljesíthető az EU által 2050-re előirányzott klímacél elérése. Számításaik szerint így elérhető lenne az, hogy az utolsó belsőégésű motorral szerelt személyautók és kisteherautók is eltűnjenek az Európai Unió útjairól. Más számítások viszont azt mutatják, hogy Brüsszelnek sokkal szigorúbban kellett volna fellépnie, sokkal hamarabb be kellett volna tiltania a benzines és dízel autók eladását annak érdekébe

A mostani döntéssel, illetve a 2035-ös céldátum várható bevezetésével ugyanis egyáltalán nem borítékolható az EU hosszútávú céljának elérése, vagyis a közlekedésből származó kibocsátások 90%-os csökkentése 2050-ig. A Boston Consulting Group szakértői korábban arra a megállapításra jutottak, hogy ha az Európai Unió valóban sikerrel akar járni, mihamarabb fel kell hagyni a benzines és dízel autók értékesítésével, 2030-tól kizárólag zéróemissziós járműveket lenne csak szabad értékesíteni.

 

(Kiemelt kép: Christof STACHE / AFP)

 

09:59

A BBC arról írt, Moszkva visszautasította a Zaporizzsja közelében álló, hatalmas atomerőmű demilitarizálását, így a reaktorok között továbbra is hadijárművek cikáznak, azok közvetlen közelében pedig lőszert tartanak. Az oroszok szerint ők csak vigyáznak a létesítményre, nehogy az ukrán hadsereg odalőjön, mivel szerintük éppen Kijev készül pénteken erre.