Felesleges lesz a tudás?

The Knowledge, azaz A tudás. Így hívják azt a rendkívül nehéz vizsgát, amelyen a híres londoni fekete taxik vezetőinek helyismeretükről kell számot adniuk. A vizsgára sokan több évig is készülnek. Mostanáig azonban megérte az áldozat, mert a black cabs, azaz a fekete taxik sofőrjei egy elit klub tagjai lettek, amely tisztes megélhetést nyújtott. Ez a helyzet azonban változóban van.

2009. szeptember 10., 11:44

A fekete taxik a londoni utcakép ugyanolyan meghatározó elemei, mint a piros postaláda vagy telefonfülke. A taxisok pedig a közhangulat jó ismerői, akik gyakran előkerültek hivatkozási alapként a politikusok beszédeiben vagy vitaműsorokban.

Színre lép a konkurencia

Most azonban oda a monopolhelyzet, és már szinte fennmaradásukért kell küzdeniük London híres fekete taxijainak: konkurenciaként léptek fel ugyanis az úgynevezett minitaxik, a taxiengedéllyel rendelkező közönséges autók.

Míg a London jelképeiként számon tartott fekete taxikat az utcán megállítva, leintve vehetik igénybe a járókelők, addig az új taxik telefonon és interneten rendelhetők meg.

A Heathrow repülőtér és a belváros közötti szakasz eddig például csak az elegáns fekete kocsik privilégiuma volt. Így aztán nem csoda, hogy kihozta a béketűrésből a sofőröket a repülőtér javaslata, miszerint engedjék be oda is a minitaxikat. (Az élelmes londoniak persze eddig is azt csinálták, hogy Heathrow-ra földet érve telefonon odarendeltek egy minicab-et, amire ugyan várni kellett 15-20 percet, ám a fuvar szinte feleannyiba került, mint a fekete taxi).

A helyzetüket veszélyben érző fekete taxisok februárban már tüntetést szerveztek a Trafalgar Square-en. "Újra és újra meg fogjuk ezt tenni" - nyilatkozta az egyik sofőr - "mert különben idővel mi is úgy járhatunk, mint a piros emeletes buszok és a telefonfülkék".

Tudás a fejben vagy GPS?

John Griffin, London egyik legnagyobb minitaxi-vállalkozásának a főnöke szerint a fekete taxik már elavultak, nem haladnak a korral, s ha nem fejlődnek tovább, ki fognak halni.
Véleménye szerint a modern műholdas navigációs rendszerrel rendelkező minitaxik jobban segítik az utazókat. Hozzátette, a fekete taxik sokat tanulhatnának a minitaxitól, amely az utazóközönséget például arról is tájékoztatja sms-ben, hogy hány perc múlva érkezik a kért autó.

A legtöbb felmérés szerint a fekete londoni taxikat még ma is a világ legjobbjaiként tartják számon. Jó hírüket elsősorban a sofőrök kitűnő helyismeretének köszönhetik. Mindenkinek vizsgán kell bizonyítania, hogy London összes utcáját ismeri: a teszt sikeres teljesítése több éves felkészülést igényel. A minitaxik vezetői ezzel szemben navigációs rendszerük segítségével igazodnak el a városban.

A minitaxik 2002-ben kaptak először működési engedélyt. A két taxisrendszer konkurenciaharca általában hétvégenként, késő éjszaka a városközpontban a legélesebb.
A taxisok egyébként sokszor nem tartják be saját szabályaikat, és egymás elől halásszák el a vendégeket, holott egyikük csak hívásra érkezne, másikuk pedig leintésre venné fel az utasokat.

Steve Wright, a minitaxisok szervezetének egyik képviselője szerint a hagyományos fekete taxiknak is célszerű lenne rendelési rendszert kidolgozniuk. "Húsz éven belül már csak nevetni fogunk azon, hogy nem is olyan régen még az utcán állva kellett reménykednünk abban, hogy épp arra jár egy szabad autó" - tette hozzá. A taxisok szerint már így is túl sok működési engedélyt adtak ki, az utasok viszont sokszor úgy érzik, pont akkor nincs a környéken szabad taxi, amikor a legjobban kéne. Ahogy Murphy törvénye mondaná: minél inkább esik az eső, annál kevesebb a szabad taxi…

Ha további angol témájú cikkekre kíváncsi, kattintson a

www.angolosan.huoldalra!

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.