Ez a harc lesz a végső?
A vizuális sokkolás elrettentő hatására épít az a sokadik dohányzásellenes kampány, amely a jövő hónapban kezdődik Franciaországban. Április 20-a után csak olyan cigarettafélét lehet forgalmazni, amelynek dobozán horrorisztikus fotók tájékoztatnak a nikotin súlyosan egészségromboló következményeiről. A lebeszélő reklámhadjárat hangsúlyozottan a tizenévesek korosztályát célozza meg.
Franciaországban a dohányipari szakmai szervezetek és a forgalmazók meglehetősen szkeptikusan fogadták a kezdeményezést, a 2003-as, hasonló propagandakampányra emlékeztetnek. Akkor kerültek fel a cigisdobozokra a figyelmeztető feliratok: „A dohányzás halált okozhat!” és hasonlók. Utólag elmondható, hogy az értelemre apelláló kísérlet teljesen hatástalannak bizonyult. Néhány élelmes vállalkozó egyenesen hasznot húzott belőle: olyan műanyagtokokat gyártottak, amelyek cigaretta dobozára húzva lefedték a kellemetlen üzenetet. A nikotinfüggők zokszó nélkül fizették meg a pluszköltséget, aztán ez is elmúlt, hozzászoktak a szövegekhez, ma már ügyet sem vetnek rá.
Az akció támogatói bíznak a sikerben, a téma egyik jeles szakértője szerint „a képek erősebben hatnak az emberre, mint a szavak”. Ezt a véleményt nem osztja a dohányipar. A British American Tobacco franciaországi képviselője úgy véli, a morbid fotók bumeránghatást válthatnak ki, olyan fiatalok kíváncsiságát is felkelthetik, akik eddig közömbösek voltak. Ausztráliában és Kanadában tapasztalták, hogy a tinédzserek körében pillanatok alatt divatos szenvedéllyé vált a sokkoló cigarettacímkék gyűjtése: az a menő, aki a legmorbidabb vignettát birtokolja.
Az aggodalom egyelőre alaptalannak tűnik. A sokkoló képeket használó mintegy húsz ország egyikében sem nőtt a tinédzser dohányosok száma, noha sokan gyűjtik a címkéket. Kanadában sem, ahol a fiatalok között világméretű összevetésben a legalacsonyabb a dohányosok aránya, a 15-29 évesek 15%-a cigarettázik, miközben Franciaországban egyedül a 17 évesek korosztályában 33% tartozik a dohányosok táborába.
A cél hosszú távon a nikotinfüggők számának csökkentése lenne, de erről még nincsenek értékelhető statisztikák. Franciaországban különösen nagy a tét, közel 14 millió a dohányosok száma, a lakosság mintegy 20 százaléka. A korábbi kampányok kevés eredménnyel jártak, ........de próbálkozni érdemes.