Európa-bajnok fatorony Bécsben
A szójáték lefordíthatatlan: a vasút (Bahn) és a panoráma szavakból képezték a Bahnorama elnevezést, amely nem több és nem kevesebb, mint amit sugall. Kilátás a vasútra, pontosabban a majdani Főpályaudvarra, s mindezt egy olyan építményről, amely a maga nemében egyedülálló Európában.
Fából épült, és 66,72 méterével földrészünk legmagasabb ilyen anyagú kilátótornya. A remények szerint elsősorban a környékbelieknek nyújt majd segítséget annak megértéséhez, hogy mi is történik a hatalmas építkezésen, amelyre kiváló kilátást biztosít. De persze várják a más városból, városrészből, sőt külföldről érkezőket, akik számára maga a szerkezet is vonzó lehet, nem beszélve arról a kis vasút-kiállításról, amely a legfelső emeleten várja a látogatót.
Az átadás ünnepélyes volt, de senki ne higgye, hogy ne lett volna rengeteg vita az építmény körül. Ott kezdődött, hogy eredetileg 26 méter magasra tervezték, ám az építész, Hans Schartner úgy vélte, hogy a szerkezet biztonságossága és a cél, a valóban széles perspektívájú
kilátás biztosítása miatt ennél magasabbra kell törni. Baljós jelek előzték meg az új elképzelést.
A tervezet meglepetésre simán elnyerte a szakértői bizottság támogatását. A torony megmunkálatlan, gyalult, enyvezett fenyőből készült, amelyet természetesen vasszerkezettel erősítenek, és minden bizonnyal tényleg biztonságos. Különleges liftszerkezetet terveztek hozzá, vannak menekülőutak. Másfél órán át éghet teljes lánggal anélkül, hogy összedőlne – de persze rendelkezik megfelelő tűzvédelemmel is. Egy baj van. A költsége. 4,2 millió eurót emésztett fel a projekt, plusz még 500 ezret az említett kiállítás, s bár igen tiszteletreméltó a cél, s még az is elképzelhető, hogy a különlegesség idegenforgalmi vonzerő lesz, általános vélemény, hogy a pénzt lehetett volna másként is hasznosítani.
Mindegy, a torony már áll, fogadja a látogatókat. Eredetileg öt évre tervezték, azt, hogy itt, az építkezésnél áll – hiszen a Főpályaudvart és körülötte az új városrészt 2013-tól fokozatosan átadják. Ám élettartama ennek kétszerese. Így minden bizonnyal a torony átkerül majd más hasonló mega építkezésre, hasonló céllal, mint itt. De találhatnak más helyszínt is. A vita máris megindult: végül is a csaknem 5 millió eurós kiadás nem semmiség, felhasználásáról illene okosan dönteni.
Magyar utasok kellemetlenségei
Aki mostanában Bécsbe utazik, meglepődhet: a régi Südbahnhof (Déli Pályaudvar) helyén a hatalmas .építkezés, a Westbahnhof (Nyugati Pályaudvar) ideiglenes épületben működik, viszont a régen kevéssé ismert Meidling most igen nagy szerephez jut, megáll itt minden IC vonat. Így lesz ez 2012 végéig, még ha a Magyarországról, Németországból Bécsbe befutó vonatokat ez az átépítés alatt álló Nyugati pályaudvar egyelőre fogadja is. Ez a helyzet 2012 végétől változik: ettől kezdve csakis az új Hauptbahnhofra (Főpályaudvar) érkeznek a nemzetközi járatok. A megszépülő – ám műemlékvédelem alatt álló nagy csarnokát megőrző – Westbahnhof a regionális vasúti közlekedés középpontja lesz.
A nagyszabású tervből is látható, hogy van mit látni a Bahnorama kilátóteraszáról.