Brit felmérés: Az SMS tönkreteszi a nyelvet
Egymillió londoni nem tud olvasni, és lényegében írni sem. Ez a sokkoló tény derül ki abból a tanulmányból, amely a londoni főpolgármester megbízásából készült és amelyet a napokban hoztak nyilvánosságra.
Ez a helyzet az „írástudatlanság járványát” vetíti előre – állítja a dokumentum. Boris Johnson főpolgármester szerint ez a nagyfokú analfabetizmus lehet az egyik oka a gazdaság romló teljesítményének is, de legalábbis hatással lehet rá.
A brit iskolások tudásának első komoly felmérése 11 éves korukban, az alsó tagozat befejezésekor kötelező vizsgán történik. Ezen a vizsgán a gyerekek egyharmada csak alig, vagy egyáltalán nem képes teljesíteni az olvasással kapcsolatos feladatokat. A középiskola befejezésekor a diákok egyötöde még mindig csak nehezen birkózik meg a szövegértés, olvasás, írás teendőivel.
Ez a funkcionális analfabetizmusként ismert jelenség a gyakorlatban azt jelenti, hogy az illető például nem képes helyesen megírni egy levelet vagy önéletrajzot és mondjuk nem tud elolvasni és megérteni egy banki hitelszerződést vagy egy mosógéphez mellékelt használati utasítást sem.
Ennek egyik, de nem kizárólagos oka a szakemberek szerint az, hogy az utóbbi 15 évben gyorsan és jelentős mértékben emelkedett a bevándorlás, amely különösen Londonban szembetűnő. Ma már számos olyan londoni általános iskola van, ahol a tanulók kétharmadának az angol nem anyanyelve. Számukra az első néhány évben különösen nehéz az angol írás-olvasást megtanulni.
Miriam Gross, a tanulmány szerzője egy másik okot is említ: ez pedig a szleng, az úgynevezett „utcai” angol, melyet főként a szegény negyedekben élő gyermekek az egymás közti érintkezésben használnak. Más európai országokban a szlenget az osztályterembe nem engedik be. A brit általános iskolai tanárok egy része azonban – akiknek hosszú ideig azt tanították, hogy ’a természetes gyermeki kreativitást nem szabad indokolatlan szabályokkal gúzsba kötni’ – úgy érzi, nem az ő feladata, hogy a gyermekek önkifejezését megregulázza. Így a szleng, a mobiltelefonok sms rövidítés-nyelve és sok más tényező is rombolja a gyermekek anyanyelvi képzettségének szintjét.
Amikor aztán – többnyire már csak a középiskolában – kiderül, hogy a munkahelyen és a felnőtt élet több területén a szleng és az sms bizony nem elfogadható nyelvhasználat, gyakran már késő, és szinte újra kell tanulni a nyelv használatát – fejtegeti a neves kutatóintézet, a Centre for Policy Studies tanulmánya.
(Ehhez kapcsolódó érdekes adalék, hogy nagy visszhangot keltett, amikor kiderült: idén a médiatanulmányok nevű tárgy keretében már érettségi tételként szerepelt a twitter és a facebook nevű internetes portál is, többnyire az angol irodalom rovására. Sokan ebben a színvonal újabb zuhanását látják érvényesülni).
Az utóbbi időben több brit neves gazdasági szakember is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a brit iskolák, sőt egyre inkább már az egyetemek is egyre több rosszul képzett fiatalt bocsájtanak ki a nagybetűs életbe, akik képtelenek helytállni a munkaerőpiacon, és akiket a külföldi munkavállalók rendre leköröznek a munkahelyekért folyó egyre élesebb versenyben.