A Boeing és a hatóság hibái vezettek a légikatasztrófához
Elmarasztalta az Egyesült Államok képviselőházának illetékes bizottsága a Boeing repülőgépgyártó céget és a Szövetségi Légügyi Hatóságot (FAA) a gyártó 737 MAX típusának tervezése és engedélyeztetése miatt, írja az MTI.
A kongresszus alsóháza 18 hónapon keresztül vizsgálta a két légikatasztrófában is érintett Boeing 737 MAX tervezésével és jóváhagyásával kapcsolatos folyamatot. A szerdán megjelent végső jelentésben a Peter DeFazio vezette, demokrata többségű bizottság arra a megállapításra jutott, hogy
a Boeing hanyagul tervezte meg a típust, az elbíráló hatóság pedig nem kellő alapossággal tekintette át a műszaki dokumentációt.
A Boeing céget amiatt is megrótta a testület, hogy hibásan mérte fel az úgynevezett átesésvédelmi rendszer (MCAS) teljesítményét, és az új funkcióról nem tájékoztatta a hatóságot, a légitársaságokat és azok pilótáit sem.
A Szövetségi Légügyi Hatóságot abban találta hibásnak a bizottság, hogy hanyagsága miatt nem kellő alapossággal járt el a gép légialkalmassági engedélyének kiadásakor.
A bizottság ugyanakkor aláhúzta: a Lion Air 610-es, és az Ethiopian Airlines 302-es járatának katasztrófája nem egyetlen ok, hanem a Boeing mérnökeinek hibás feltételezései, a cég vezetésében lévő átláthatatlanság és a hatóság hanyagsága miatt következhetett be.
Bár a bizottság olyan szabályok meghozását sürgette, amelyek az FAA szigorúbb eljárását teszik lehetővé, a szenátus illetékes bizottsága szerdán levette a napirendjéről az erről szóló vitát.
A Boeing a bizottsági jelentés nyilvánosságra kerülése után azt közölte, hogy az elmúlt időszakban több módosítást is eszközöltek a 737 MAX-en, több mint 1300 tesztrepülést hajtottak végre. "Megtanultuk a leckét" - olvasható a chicagói székhelyű társaság közleményében.