Biciklivel munkába

Amikor a nyár elején a metro újság körkérdést intézett 15.000 olvasójához, szerte a világban, kiderült: a stockholmiak ugyan elmaradnak az amszterdamiaktól, még a koppenhágaiaktól is – de majdnem olyan nagy aránybna választják a kerékpárt a napi közlekedésükhöz, mint a berliniek vagy a tokióiak. Minden ötödik fővárosi vagy annak környékén lakó svéd biciklizik naponta a munkahelye és a lakása között!

2011. július 13., 22:05

Amint tavaszra fordult az idő, milliók váltanak négy kerékről kettőre, s gurulnak, míg le nem esik az első hó. Nem csak vidéken, de a svéd nagyvárosokban – s természetesen, Stockholmban is. A szabadság, a mozgás és a természet szeretete sarkallja őket, vagy a verseny az idővel?... Mindegy is. A svédek lelkes biciklisek, s a legelszántabbak nyomják, ha esik, ha fúj, ha fagy – téli gumi kapható kerékpárra is! Az igazi, persze nyáron!

Ha kerékpárral közlekedsz, hozzájárulsz, hogy tisztább legyen a város levegője, s csökkenjen a zsúfoltság – miközben javul az erőnléted és a közérzeted is – olvasható Stockholm honlapján a cykel címszó alatt. Noha az elmúlt 10 évben, az azt megelőző időszakhoz képest, kétszer annyi embert ültetek biciklinyeregbe, s az 'Európa leg-biciklis-barátabb városa' címet is elnyerték már. Stockholm továbbra is kitartóan 'udvarol' lakóinak: mintegy 750 km bicikliúttal, számos ponton elhelyezett önkiszolgáló pumpa- és miniszervizzel, több városi versennyel (a világ legnagyobb női versenyét is itt rendezik) és tizenegy városon átvezető (jelzett-vezetett) kerékpár-túraútvonallal is igyekszik a bringabarátok kedvébe járni.

2000. óta 80%-kal többen használják kerékpárjukat – összesen mintegy 150.000 stockholmi bicajozik naponta, s leginkább a városhatárokon túlról bekerekezök száma növekedett. Ebben szerepe van a városhatárnál lerovandó autóvám négy évvel ezelőtti bevezetésének. Ám az egészségtudatosság- és a zöld szemlélet terjedésének is – melyben a media, s az oktatás is következetesen kiveszi a maga részét. Köztudott: napi 30 perces kerékpározás ugyanennyi százalékkal csökkenti az idő előtti elhalálozás esélyét. S miután a városon belüli átlagos autóút is ennyi, nem nehéz belátni, milyen sokat tesz minden egyes kerékpáros a város levegőjének javításáért is azzal, hogy bringával jár.

Akinek sok a napi ki-bebicajozás, nincs sajátja vagy turista, kölcsön is vehet egyet a közösből. Eddig mintegy 1000 járgányt szerzett be a város, melyek ott virítanak – a kollektív közlekedési eszközökhöz igazítva –, a nagyobb csomópontokban, és 06.00 s 22.00 óra között bérbe vehetők, majd bármikor, bárhol leadhatók. A bicajkártya ott vásárolható, ahol az SL (stockholmi közlekedési vállalat) bérlet is, de akár erre is tölthető kerékpárdíj, a megállókban lévő automatákról, s a netről: 125 korona a 3-napos kártya, 200 korona az április-október szezonbérlet. A város honlapjáról letölthető egy bringás útvonal-kalkulátor is!


TOP 5
Kerékpárral munkába:
Amsterdam – 42 %
Koppenhága – 33 %
Tokió – 26 %
Berlin – 25 %
Stockholm – 22 %


Korábbi kapcsolódó cikkem:

Köszönjük, hogy biciklizel!


Kapcsolódó linkek:
Svenska Cykelsällskapet– a Svéd Kerékpáros Társaság, svéd, angol és német nyelven
Stockholm Bike Guide– vezetett stockholmi biciklitúrák, angol, német, francia nyelven