Bécs szigorít

Az új bécsi város- (és tartomány) vezetés nem sokat habozik, máris hozzálát a közlekedési program megvalósításához. Az egyes kerületek, amelyek az osztrák fővárosban kisebb önállóságot élveznek, mint Budapesten, most saját hatáskörben dönthetnek a fizető parkolási övezetekről. Az eredmény: már a belső városmagot körülvevő Gürtelen kívül is bevezetik a parkolási díjat.

2010. december 5., 12:09

Az első a 15. kerület. Ez a sűrűn lakott rész az ingázók kedvenc parkolási területe, sokan idáig jönnek autóval, hogy aztán átszálljanak a metróra és foglalják a helyet az itt élők elől, keserítsék azoknak az életét, akik az itteni bevásárló utcák miatt érkeznek. Ennek hamarosan vége: reggel 9 és este 10 óra között ezentúl ez a kerület is úgynevezett rövid parkolási övezet lesz.

Még ennél is rosszabb hír, hogy a végleges döntés előtt egyeztetnek a szomszédos, még kijjebb eső kerületekkel, hiszen egy-egy ilyen intézkedés azokat is sújtja. Vagyis nagyon valószínű, hogy azok is csatlakoznak. A Duna másik oldalán ugyancsak szó van a fizető parkolás bevezetéséről, vagyis egyre kevesebb hely marad a nem ott lakók autóinak ingyenes parkolására. Összesen nyolc kerület fontolgatja az intézkedést - jelenleg a kilenc belső kerületben kell fizetni.

Megjegyzendő, hogy anyagi haszna a kerületeknek nem származik a díjakból, és úgynevezett parkolási társaságok sem haszonélvezők. A befizetett díjak (és a büntetések) a magisztrátust gazdagítják, amely viszont kimutathatóan a közlekedésre, az utak és a lámpák karbantartására fordítja a jelentős summát, igaz, az ellenőrzésről is központilag gondoskodnak.

A közlekedési tárca volt szenátora, akinek helyébe a most kormányra került Zöldek vezére lépett, egyébként irreálisnak tartja azt a tervet, hogy a fővárosban 2015-ig harmadával csökkentsék az autóforgalmat. Igaz – teszi hozzá-, ez az évszám a koalíciós megállapodásban nem is szerepel, a csökkentés határidő nélküli cél.

És hogy milyen eszközökkel kívánják ezt elérni? A régi, pöfögő autókat eleve kitiltják a forgalomból. Több városrészben bevezetik a 30 km-es sebességkorlátozást, a kerékpársávok létesítésével keskenyítik az utcákat, hogy így kevesebb autónak jusson hely, és lelassuljon a forgalom. Az is világos, hogy elkerülhetetlen az újabb parkolóházak építése, hiszen az ingázók gyors áthangolása a helyiérdekű vasút használatára csak illúzió. Ötlet van elég, egy biztos: az autósok élete nem lesz könnyebb.