Bécs nyári múzeumi kínálata
Nyáron nagy a konkurencia. Szép idő van, a városi örömök ilyenkor háttérbe szorulnak, a turisták inkább valamilyen vízparton hűsölnek (mellesleg Bécs ilyesmit is nyújt a Duna holtágának partjain), ha pedig lemegy a nap, rengeteg szabadtéri program kínál kellemes esti szórakozást. A múzeumok ilyenkor még gondosabban válogatják meg a kiállítások témáit.
A Szépművészeti Múzeum tudja, mivel lehet nyáron is becsalogatni a látogatót: legújabb kiállítása Albrecht Dürer, Lucas Cranach és Hans Holbein festményein keresztül az 1500 körüli német portréfestészetet mutatja be. Az alkotók ismertek, festményeik jó része is szerepelt már jó néhány kiállításon, illetve része a Kunsthistorisches Museum állandó gyűjteményének, így egyben, ezzel a tematikával azonban ez az első kiállítás. A súlypont az ember, ahogyan a művészek a német nyelvterületen a 16. században felfedezték és ábrázolták.
A kiállítás azt is nyomon követi, hogyan került az ember hirtelen – vagy fokozatosan? – az alkotók figyelmének középpontjába.
A festmények pontos korrajzot adnak: a nemesség, a feltörekvő polgárság képviselőit örökítik meg, lehetőséget nyújtva a művészeknek, hogy a valóság tükrözését elegyítsék némi játékos hízelgéssel, az ábrázolt személyt felruházzák az általa hőn áhított tulajdonsággal. Mégis, ennek a német portréfestészetnek a legfigyelemreméltóbb ismérve a modellek jellemének oly hű ábrázolása: ma pontos elképzelésünk lehet arról, milyen is volt a festményen megörökített személy.
A kiállítás, amelyen a
A
Bécs Múzeumés a Belvedereegyüttműködésének eredményeként Hans Makart alkotóművészete ritka teljességében ismerhető meg a nyári hónapokban. Az Alsó-Belvedere Az érzékek festője címmel az ideillő nagyobb szabású és méretű festményeket mutatja be, míg a Bécs Múzeum – kölcsönvéve a Karlsplatzon átellenben lévő Künstlerhaus kiállítótermeit – azt az alkotót mutatja be, akinek hatása a 19. században az élet minden területére kiterjedt, akiről korszakot neveztek el. Vagyis ez a kiállítás arra összpontosít, mit adott Makart a városnak (A cím is erre utal: Egy művész uralja a várost). Nyomon követhető kapcsolata a társadalommal, de az is, hogyan építette fel a ma is korszerűnek tűnő önreklámozást, miként alapozta meg népszerűségét. Színházi díszletek, sőt jelmezek, ruhatervek is láthatók, és ábrázolások, fotók magáról a művészről. Mindkét kiállítás október közepéig tart nyitva.Max Weiler (1910- 2001) sikeres és igen termékeny festőművészként ismert. Az
Albertinamost rajz-életművét tárja a látogatók elé, s ezzel saját profiljához tér vissza. Ráadásul e rajzok zöme a múzeum birtokában van, mivel előző igazgatói még a művész életében felismerték e művek jelentőségét, és közülük igen sokat megvásároltak.Június közepétől – egészen októberig az osztrák fotóművészet kezdeteit mutatja be az alagsori kiállás, A képek világának robbanása címmel. Ahogyan ez fényképek esetében lenni szokott, a fotók egyfajta korrajzot is adnak: az első kezdetleges képek 1865-ben készültek, s a kiállítás a következő nyolcvan esztendőt öleli fel.
A
Leopold múzeumjúnius 10-től ugyancsak a fotóművészetnek szentel kiállítást: az Andra Spallart és a Fritz Simak gyűjtemény jóvoltából szintén a hőskor felvételeit mutatja be, történelmi képeket a 19. századból és a 20. század elejéről, konkrétan szembesítve mai fotósok műveivel. Összesen 200 fotó tekinthető meg. Július 25-ig még nyitva van a jugendstíl ékszer kiállítás is.Júliusi program, de a szervuszausztria.hu máris felhívja olvasói figyelmét a
KunstHausjubileumi kiállítására. A Hundertwasser múzeum idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját, s ebből az alkalomból a névadó-alapítóművésznek szenteli a bohókás épület mindhárom kiállítási szintjét, vagyis a harmadik és negyedik emelet, ahol évente négyszer időszaki kiállítást rendeznek, július 2-tól szintén Hundertwasser műveivel telik meg. Érdemes a múzeum honlapján a jubileumi kiegészítő műsorokról tájékozódni: kiemelkedik közülük az évforduló alkalmából kiadott Hundertwasser album bemutatója.