Az ESZME és a művészek
Lapjuk online kiadásában 2012. június 29-én Eltévedt támogatás címmel jelent meg írás Sztankay Ádám tollából, amely több téves, zavaros, illetve félrevezető információt tartalmaz. A cikkben érintett Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete (ESZME) elnökeként a következő kiegészítéseket kívánom tenni Sztankay Ádám írásához:
Abban, hogy a PR-Evolution Dance Company táncosaival kötött szerződéseken az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete (ESZME) neve szerepel megbízóként, semmi meglepő nincsen. A PR-Evolution Dance Company ugyanis jogilag nem létezik, hivatalos ügyeit – a szerződéskötéseket és a pályázatokat is ideértve – alapítása, 2006. május 30. óta az ESZME intézi, a PR-Evolution és annak vezetője, Nemes Zsófia koreográfus-táncművész pedig maga is az ESZME egyik alapító tagja, így ennek megfelelően teljes mértékben tisztában van az egyesület működésével, a pályázati pénzek felosztásával, illetve az elszámolások menetével. A független előadó-művészeti szervezetek mindig is kizárólag hivatalos szervezetként – az Előadó-művészeti Iroda által regisztrált előadó-művészeti szervezetként – pályázhattak a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi), valamint jogelődei és jogutódai működési kiírásain (ennek pedig az előadó-művészeti törvény változtatásaihoz semmi köze nincsen).
Az ESZME mint ernyőszervezet másik hét társulathoz hasonlóan – a cikkben leírtaknak megfelelően – teljes körűen bonyolítja a PR-Evolution pályázatait. Az elszámolás általános menete szerint a társulatok az ESZME-nek jelzik, milyen költségekre kívánják fordítani az elnyert pályázati támogatást, az ESZME eszerint készíti el a pályázat pénzügyi elszámolását. Ennek oka, hogy az ESZME nem kívánja korlátozni a társulatokat a pályázatok szabad felhasználásában. Ebben a fénytörésben talán más értelmet nyer a cikk mondata: „A felhasználás mikéntje már a művészek dolga.” A PR-Evolution Dance Company az Útvesztőben című előadás létrehozására elnyert pályázati támogatás – nettó 1 000 000 forint – felhasználásának mikéntjéről a mai napig nem nyilatkozott.
Nemes Zsófia több valótlanságot is állít a 168 Óra cikkében, amelyeket korrigálni kívánunk. Nem igaz, hogy az Útvesztőben szakmai beszámolóját Nemes Zsófia időre elkészítette, sőt mind a mai napig nem készítette el. Nem igaz, hogy Nemes Zsófia nem tudja, az Útvesztőben című előadás támogatási összegét megkapta-e a PR-Evolution, a táncegyüttest az utalás megtörténtéről 2011. december 19-én elektronikus levélben tájékoztattuk, a vonatkozó banki kivonatot is mellékelve. Nem igaz, hogy a 2011. évi projektek kimutatását nem kapta meg a PR-Evolution, a kimutatást ugyanis 2012. március 22-én elektronikus levélben a táncegyüttesnek az ESZME megküldte. A fentieket az ESZME banki és postai dokumentumokkal kétséget kizáróan igazolni tudja.
Csató Kata
eszme
Sajnálom, ha félreértettem néhány információt, miközben megpróbáltam átlátni azt a zavaros történetet, amelynek lényege: a nemzetközi rangú művészeti fesztiválon fellépő táncosok többsége úgy érzi, félrevezették őket, mert nem kapták meg a gázsijukat. Szögezzük le: a mai napig sem. A helyzetet tovább bonyolítja, ha értelmezni próbáljuk az ESZME céljait megfogalmazó nyilatkozat vonatkozó sorait: „A 2006-ban létrejött Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete (ESZME) megalapításának célja a szabadúszó művészek érvényesülésének felkarolása volt, felismerve, hogy a művészek számára a minőségi alkotáshoz elengedhetetlen az anyagi biztonságérzet.”
Sztankay Ádám