Ausztria nem bánja az Opel-ügylet fordulatát
A Magna International vezére megérti a detroiti döntést, és nem izgatja magát túlzottan, amiért az osztrák-kanadai autóalkatrész cég mégsem gyárthat Opelt a jövőben. Osztrák szakértők szerint a vállalatnak történetesen inkább előnyös a GM visszalépése az ügylettől: az Opel társtulajdonossá válása olyan kaland lett volna, amelynek kimenetele nem volt előre látható.
Sokan attól tartottak, hogy veszélybe kerül az alapüzletág, vagyis az autóalkatrész-gyártás, márpedig e téren a Frank Stronach és Siegfried Wolf vezette vállalat ma már harmadik a világon. Legnagyobb megrendelője egyébként éppen a General Motors. Elsődleges szempont lehet a függetlenség megőrzése, vagyis, hogy a Magna ezután sem kötődik egyetlen autókonszernhez sem. Az osztrák piackutatók most utólag vészjelzésekre hívják fel a figyelmet. Voltak olyan müncheni és wolfsburgi nyilatkozatok, amelyekből arra lehetett következtetni, hogy régi és fontos megrendelők keresnek máshol partnert. Nem tett volna jót az sem, ha a Magna az alapüzletágból vonja ki a szükséges pénzeket.
Ráadásul a szakértők egy része számára eleve kétes volt, hogyan birkózna meg a Magna az Opel szanálásának problémájával, képes lenne-e előteremteni az ehhez szükséges anyagi fedezetet.
Az Opel-ügylet kudarca kifejezett megkönnyebbülést jelent egyes befektetőknek, akik helyesebbnek tartják a korábbi üzletpolitikát, vagyis a kis – és középméretű akvizíciókat.
Negatív hatása lehet azonban az új helyzetnek a Magna keleti terveire. Az Opellel könnyebben bevette volna az orosz piacot – vélik a szakértők, akik szerint a Sberbank-kapcsolat elvesztése sem kedvező fordulat. Ugyanakkor az is igaz, hogy az orosz piac meglehetősen kiszámíthatatlan.
Tanulságos, hogy egy másik, nemrégiben kudarcba fulladt ügylet is most már inkább előnynek látszik. A Magna International korábban a Chrysler megvásárlására is pályázott, az sem sikerült. Most viszont úgy tűnik, nem járt volna túl jól: nyoma sincs annak, hogy a Chrysler helyzete javulna, októberben például jó 30 százalékkal csökkent a forgalom.
Az osztrák kormány számára most elsősorban az Aspernben termelő Opel üzem sorsa a központi kérdés. Reinhold Mitterlehner nem lát közvetlen veszélyt, ám bosszantónak tartja, hogy egy évet elvesztegetett a GM. Most már itt lenne az ideje egy végleges koncepciónak – tette hozzá. A Bécs közeli Aspernben dolgozók bizakodnak, és nem készülnek semmiféle megmozdulásra.