A tudás nyitott on-line kapui
A tudás mindenkié – ezen elv alapján az on-line korszak virágkorának beköszöntével egyre több egyetem nyílik meg a tudásszomjukat interneten keresztül gyarapítani kívánók előtt. Az Egyesült Államokból indult kezdeményezésbe immár az olasz egyetemek is bekapcsolódtak.
2007-ben még csupán 16 olyan amerikai egyetem létezett, amely ingyenes kurzusokat ajánlott az iTunesU hálózaton keresztül. Ma már 18 ország 600 intézményében létezik ez a szolgáltatás. Itáliában a nápolyi Federico II egyetem volt az első, amely saját csatornát nyitott, és web-learning platformjának sikerét jelzi, hogy egy év alatt elérte a napi 10 ezer egyedi látogatót, akik 108 országból kattintanak rá az előadások hang- és videóanyagára, és a különböző műhelykurzusokra.
Vannak olyan egyetemek, amelyek a nagy közösségi portálokra bízzák a szabad oktatást. A Facebookon önálló fiókokat hoznak létre, de például a milánói állami egyetem munkajog szakának 25 Master fokozatú diákja a Twitteren külön profilt készített magának vezető tanárukkal együtt.
Ugyancsak szédületes sebességgel terjed a tudományos publikációk elektronikus tára, az arXiv, amelyet 1991-ben fejlesztett ki Paul Ginspang, a New York-i Cornell University professzora. Az arXivon jelenleg már 600 ezer tudományos cikk olvasható, és számuk havonta 6000-rel bővül. Napi látogatottsága másfél millióra tehető. Ezen felbuzdulva az olasz egyetemek is létrehozták digitális könyvtárukat, hogy ingyen hozzáférhetők legyenek az egyetemi publikációk és más tudományos cikkek. Ilyen például a bolognai egyetem Alm@ - D1 oldala, a szardiniai Sassari egyetemének UnissResearch-e, vagy a római Sapienza Padis oldala. Nem véletlen, hogy ez utóbbi, amely az 1968-as diákmozgalmak egyik központja volt, a következő jelmondatot írta ki honlapjára: „A jövő erre járt” (Il futuro é passato qui).
Mauro Calise professzornak, a nápolyi Federica projekt tudományos igazgatójának meggyőződése, hogy ez a leghatékonyabb módszer a „digitálisnak született” új diáknemzedék megszólítására, és ennél jobban aligha lehetne kihasználni az Internet végtelen gazdagságát.