“A művészet mindig politikus lesz”
A közönség és a város vezetői nagy örömmel üdvözölték, hogy Fischer Ádám a Düsseldorfi Szimfónikusok vezető dirigense lett. A világhírű magyar karmester a következő években többek között Gustav Mahler valamennyi szimfóniáját bemutatja a német nagyváros zenekarával – és változatlanul ki fog állni az emberi jogok mellett.
Michael Becker, a város operaházának intendánsa kijelentette: “Fischer Ádám lenyűgöző művészegyéniség. Személyében olyan hangverseny-dirigenst tudtunk házunkhoz kapcsolni, aki tudatában van, hogy a beható operai munka előnyére válik a zenekari művek bemutatásának is. Áll ez mindenekelőtt az általa tervezett nagy Mahler-ciklusra.”
Thomas Geisel, a város főpolgármestere így nyilatkozott: “Ezzel a művésszel ritkaságszámba menő egyéniséget sikerült megnyernünk városunknak. Egyike azoknak, akik mesterei a különböző zenei korszakoknak, közönségét éppúgy le tudja bilincselni Haydn, mint Bartók alkotásaival. Ugyanakkor Fischer Ádám zenekaraival olyan üzeneteket is küld, amelyek különlegessé teszik művészetét: ez az ember bölcs és bátor homo politicus – és a kultúrának ma ilyen emberekre van szüksége...”
Az új főzeneigazgató terveiről
Amint a dirigens nyilatkozataiban elmondta: célja, hogy 2020-ig Mahler valamennyi szimfónikus alkotását előadja Düsseldorfban. Nézete szerint a város szimfónikus zenekara, amelynek munkája nagyobbik részben operai előadásokat jelent, éppen ezért is kiválóan alkalmas éppen Mahler-művek előadására. “Úgy vélem, az igazi Mahler-zenekar tulajdonképpen opera-zenekar. Nem csak az a feladat, hogy teljes fényében megszólaltassuk a műveket, hanem az is, hogy megéljük azt a színpadon, érezzük a mű sokrétű hatását, fogadtatását – hiszen abban az életről van szó.” Az új főzeneigazgató emlékeztetett arra is, hogy a Mahler-ciklus felfrissíti, kiteljesíti a zenekart, hiszen míg egyes hangszer-csoportokra az operai előadásoknál nincs is szükség – Mahlernél annál többre, hiszen egyes szimfóniáiban, különösen a hetedikban, még a gitár és a mandolin is szerepet kap. Fischer felidézte, hogy Gustav Mahler nagy pedagógus is volt, aki tudatosan segítette minden zenekari tag, minden zenekari szólam fejlődését, ezért szimfóniáinak előadása egyfajta “karbantartást” is hoz az együttesnek.
Haydnt jobban megismerni
Szólt arról is a karmester, hogy Haydn művészete változatlanul fontos szerepet játszik munkájában. Véleménye szerint a mester méltatlanul áll Mozart árnyékában, ezért úgy kívánja Haydn alkotásait bemutatni a düsseldorfi közönségnek, hogy megismerhessék azok minden szépségét. “Dirigensként 95 százalékig olyan művekkel foglalkozom, amelyek az elmúlt évszázadokból származnak, így tehát egyfajta párhuzamos világokban élek. Haydnra különösen érvényes, hogy alkotásait nem szabad mereven, pusztán az előírások alapján játszani, hiszen a zeneszerző eszméit, gondolatait gyakran elrejtette. Időnként összeütközik dallam az ütemmel, néha groteszkké válik a muzsika – majd hirtelen váltás következik. Olyan dolgok ezek, amelyeket ki kell kóstolni: ha az ember mindent ugyanúgy játszik, ezek az ötletek elvesznek. Ezért megkísérlem, hogy tolmácsoljam a különbözőségek jelentőségét. Ha egyszerre meglepően változik a dallam, vagy a moduláció, akkor némileg eltúlozva tulajdonképpen szinte mindegy, hogy hangosabban, vagy halkabban adom elő a művet. A lényeg, hogy azt másképp kell játszani, hogy érezhető legyen a változás – ezen múlik a dolog. Többet erről nem tudok mondani, hiszen erről tulajdonképpen nem lehet beszélni. Olyan a zene tolmácsolása, mint a főzés, ki kell próbálni.”
A kérdésre, mit szeret jobban dirigálni: zenekari műveket, vagy operákat, Fischer Ádám így válaszolt: “Ha az ember csak az egyiket csinálja, szakmailag beszűkül, ha mind a kettőt, akkor mindkét területen jobbat tud nyújtani. Sokáig az élet sok területén,úgy gondolták hogy a szakosodás a jó, én azonban úgy vélem, ismét eljött az univerzalisták ideje. Ellenzem, hogy muzsikusok szakosodjanak. Azt, hogy végül is meggyőzően csináljuk-e, amit teszünk, vagy sem, azt a kritika és a közönség dönti el, a művész számára azonban szebb, ha különböző területeken tolmácsolhatja a zenét.
Fischer Ádám azt is elmondotta, hogy évente egy különleges hangversenyt vezényel majd, amelyet az emberi jogok ügyének szentel. Korábban már adott ilyen koncertet Düsseldorfban: Mozart Rekviemjét vezényelte, hogy a nácik által meggyilkolt romákra emlékezzenek, idén márciusban pedig a nemzetközi nőnapon Brahms Német rekviemjét adja majd elő. A művészet, a zene olyan érzelmeket tükröznek, amelyeket évezredek óta ismerünk. Ezek az érzelmek pedig mindig ahhoz a kívánsághoz vezetnek, hogy szabadok legyünk. Ezért a művészet mindig politikus lesz – a zeneművészet is” – így Fischer Ádám.
Magdolna Wiebe
Düsseldorf