A magyar reklámtörvény a sajtószabadság sírásója?
Miközben Magyarországon a törvényhozók egyre szigorítani akarják az amúgy is megelehetősen rigorózus reklámtörvényt, az Európai Unió illetékese éppen ezt a törekvést bírálta legutóbbi nyilatkozatában. Véleménye szerint ugyanis ez lényegében csak a médiát sújtja és ezen keresztül a sajtószabadságot gyengíti.
Az Európai Unió médiaügyi biztosa ellenzi, hogy további termékkategóriákat vonjanak reklámtilalom alá, mert szerinte az aránytalanul sújtaná a médiát. "Nem szabad további reklámtilalmat bevezetni az Európai Unióban, mert ez aránytalan mértékben sújthatja a médiát, különösen az írott sajtót. Továbbra is ellenezni fogok minden olyan kezdeményezést, amely az alkohol, gépkocsi vagy édesség unión belüli reklámozásának betiltására irányul" - hangsúlyozta Vivane Reding abban a csütörtöki közleményében, amelyet abból az alkalomból adott ki, hogy a nap folyamán megbeszélést folytatott kilenc európai lap - közük a Heti Világgazdaság - főszerkesztőjével a nyomtatott média helyzetéről.
Anélkül, hogy részletezte volna, utalt arra, hogy egyes uniós országokban új reklámtilalmakat vettek fontolóra. Nem említette, de a közelmúltban - ahogy erről akkor beszámoltunk - az Országgyűlés a reklámtörvény módosításának részeként némileg tovább korlátozta a dohánytermékek hirdetési lehetőségeit, a fiatalkorúakat célző reklámokat és a direkt marketing tevékenységet.
Reding szerint az európaiak számára természetes dolog a magas színvonalú nyomtatott sajtó. Az elmúlt években ugyanakkor - tette hozzá - megváltozott a versenykörnyezet. Erős és pluralista írott sajtóra van szükség Európában, amely élni tud az új online lehetőségekkel is. A tagállamoknak nagyon oda kell figyelniük arra, hogy az adófizetők pénzét ne az írott sajtó rovására, a versenyt torzítva használják fel - fogalmazott a biztos.