A hatóságok nem engedik az 5G használatát a repülőterek közelében

Magyarországon már 23 településen érhető el az 5G hálózat.

2022. január 2., 12:09

Szerző:

Az Egyesült Államokban a szolgáltatók január ötödikére tervezték az 5G-s hálózat bevezetését, de a jelek szerint a repülésbiztonság szempontjai ezt egyelőre felülírják. A Szövetségi Légügyi Hivatal elnöke és a közlekedési miniszter közösen szólította fel a mobil-kommunikációs cégeket a halasztásra – írja az iho.hu

Az ok, amire egyébként – ez megintcsak ritkaság, és jelzi a dolog komolyságát – az év vége felé a legnagyobb repülőgépgyártók, a Boeing és az Airbus vezetői közös levélben figyelmeztettek – az, hogy az 5G rendszer interferenciája befolyásolhatja a repülőgépek fontos rendszereinek működését. Az FAA decemberben már kiadott egy repülésbiztonsági direktívát az ügyben, emiatt volt kénytelen a két vezető amerikai kommunikációs cég, az AT&T és a Verizon január elejére halasztani a már korábbra hirdetett indulást.

Az érintett cégek állítása szerint veszélyes interferenciáról nincs szó, a mostani felszólítás egyelőre kéthetes csúszást okozna, amíg újabb mérések és próbák lezajlanak. Az 5G további egy évre szóló halasztása viszont 50 milliárd dolláros visszaesést jelentene a járvány okozta válságból épp, hogy kiláboló amerikai gazdaságnak. A légügyi hatóság szerint viszont az USA kb. 40 fontos repülőterének körzetében kellene limitálni az 5G használatát.

A probléma lényege, hogy az 5G működtetése megzavarhatja a repülőgépeknek azt a fontos eszközét, a rádió magasságmérőt, amely felszálláskor, megközelítéskor és leszálláskor a barometrikus műszerekhez képest pontosabb adatokkal látja el a földfelszín vagy a víz feletti valóságos magasságról a gépek létfontosságú rendszereit.

(Kiemelt kép: Shutterstock)