A diszkont is lehet elegáns

Egy München-közeli településen a napokban nyitotta meg „a jövő Aldi-fiókját” a Magyarországon is működő német bolthálózat. A háttér: a diszkontboltoknak is nagyobb választékra, szebb környezetre van szükségük ahhoz, hogy lépést tarthassanak versenytársaikkal. Legalábbis Németországban.

2016. május 24., 10:47

Nem meglepő módon a németországi növekvő jólét kihat az élelmiszer-kereskedelem forgalmára is – mégpedig a diszkonthálózatok rovására. Míg a két nagy, vevőit mérsékeltebb árakkal (de kisebb választékkal) kiszolgáló Aldi és a Lidl 2013-ban még az élelmiszer-kiskereskedelem 43,7 százalékát bonyolította, tavaly ez már csak 42,3 százalék volt. Az elvándorló vásárlók a hipermarketekhez és az Edeka országos bolthálózatához vándoroltak – azok elsősorban óriási választékukkal, nem pedig nyomott árakkal szállnak be a versenybe.

A felmérések szerint azonban a német vásárlók többsége számára immár a minőség fontosabb, mint az ár. Egy 2008-as vizsgálat azt mutatta, hogy az emberek 53 százaléka mindenekelőtt az árat tartja szem előtt bevásárlásnál, míg a kisebbség a minőséget, tavalyra azonban ez megfordult: immár 53 százalék számára a minőség az elsőrendű. Ennek tudatában a nagy élelmiszer-hálózatok már régen változtattak: vonzóbban, érdekesebben rendezték be boltjaikat, ügyelnek arra, hogy előtérbe helyezzék a helyi termékeket és bőségesen kielégítik a vegetáriánusok vagy a biotermékeket keresők igényeit. És ami talán még fontosabb: a hipermarketek bevezették a leggyakrabban keresett cikkeknél saját márkáikat, amelyek árai könnyen versenyeznek a diszkontboltok árszínvonalával.

Amit talán kevesen tudnak: míg a német Aldi boltjaiban átlagosan mintegy ezeregyszáz terméket kínál, az ottani Lidl pedig ezernégyszázat, egy németországi hipermarketben tízszer vagy akár tizenötször nagyobb a választék. Jóllehet sokan értékelik, ha kis helyen és gyorsan össze tudják válogatni, amire szükségük van, a többség nagy választékot keres, amire a diszkontboltokban – eddig – nem volt mód. Az Aldi és a Lidl megtehetnék ugyan, hogy ellensúlyozásként tovább nyomják le áraikat, ezt azonban a piac minden szereplője el kívánja kerülni, mert az élelmiszer-kiskereskedelemben amúgy is igen alacsony a nyereség. A diszkontosok számára tehát az a feladat, hogy a nagyobb vetélytársakéhoz hasonló, vonzó boltokat teremtsenek – ugyanakkor tartsák a viszonylag alacsonyabb árszínvonalat, ami nem lesz könnyű feladat. Az első bajorországi új Aldi-fiók mindenesetre nagy, világos terekkel, a korábbinál nagyobb, segítőkész személyzettel, valamint friss szendvicsekkel, salátákkal, kávéautomatákkal, sőt a vevők által is használható illemhelyekkel kíván helytállni. A cél, hogy a Németország déli és nyugati tartományaiban működő 1860 Aldi-boltot a következő három évben sorra korszerűsítsék, az első kétszázzal, amint a Spiegel jelentette, már idén elkészülnek.

Németországgal kapcsolatos további hírekért kattintson ide.