A British Airways aranygalambja
Nyilván senkit sem lep meg, hogy a British Airways az idei londoni olimpia egyik fő szponzora. Ám a hagyományaira büszke légitársaság számos merész újdonsággal lepi meg a sporteseményre induló utasait. Kellett hozzá egy 10-fős csapat, 950 munkaóra és 500 liter festék. S ha mindez nem lett volna elég, Heston Blumenthal, a híres szakács is részt vett a BA Nagyszerű britek elnevezésű programjában.
A Londonba távolról, hosszú repülésre induló utasok meglepetéssel láthatják majd a British Airways új ruhába öltöztetett gépeit. Az olimpia előtt tisztelegve a brit légitársaság a flottájába tartozó A319-es típusú gépeiből kilencet aranygalambbá varázsolt. A tervre kiírt pályázatot Pascal Anson dizájner nyerte el. „Gyakran figyeltem a repülőgépek landolását és azon töprengtem, vajon madár-e vagy repülő?”
Így született meg a galamb ötlete, amely a béke és a társadalmi egység szimbóluma. Az ókori olimpiákon hírvivőként használták és szerepe volt a legutóbbi, az 1948-as londoni olimpiai ceremóniái alatt is. A pilótafülke a galamb csőrét ábrázolja, a repülőgéptest és a szárnyak a törzsét, a farok pedig a madár farkát szimbolizálja. Az arany- és fehér színű ecsetvonások a tollakat szimbolizálják.
Pascal Ansont terve megvalósítása komoly művészi és technikai kihívások elé állította. A légitársaság szinte szabad kezet adott a művésznek, még ahhoz is hozzájárultak, hogy a gép farkán az ország nemzeti színeit viselő felségjel is megváltozzon. Az alkotói elképzeléseket ugyanakkor összhangba kellett hozni a Légügyi Hatóság előírásaival, az aerodinamika törvényeivel, és még számos szempontot kellett figyelembe vennie Pascal Ansonnak és munkatársainak. Ezért a British Airways szakembereivel szorosan együttműködve dolgoztak.
A tervező metál festéket szeretett volna alkalmazni, de az nem használható repülőgépeken, mivel zavarná a radarjeleket, így kifejlesztettek egy új csillámgyanta keveréket, ami fényes, aranyfelületet képez. Davis Barnes, a BA külső megjelenéséért felelős menedzser nyilatkozata szerint, „nagyon összetett feladat volt, részben a dizájn bonyolultsága miatt, s részben azért, mert az átfestés az egész gépet körülfogta.”
Heathrow egyik hatalmas hangárjában készült a munka. A több rétegben felvitt festéshez egy 10 festőből álló csapat 950 munkaórájára és 500 liter festékre volt szükség a 33,8 méter hosszú és 34 méter szárny-fesztávolságú gépen. „Bár nehéz volt az új szín megalkotása – nyilatkozta Davis Barnes – változást jelentett a csapatnak, hogy a piros, fehér és kék kombináció után végre más színnel is dolgozhatnak. Aki meglátja az elkészült gépet, azonnal repülni akar vele!” Ráadásul a gép farkán látható új szín nem teljesen idegen a légitársaságtól, mivel a Chatham Dokk Szakszervezetének zászlajára emlékeztet, ahol korábban a Királyi flotta zászlói is készültek.
Az aranygalambba beszálló utasokat még egy meglepetés várja. A British Airways felkérte a híres sztárszakácsot, Heston Blumenthalt egy új nyári menü kidolgozására. Mentorálása alatt egy másik Micheline-csillagos séf, Simon Hulstone alkotta meg az olimpiára tartó utasoknak felkínált ételeket. Az étrendek kialakítását az 1948-as olimpia idejéből a British Airways-en felszolgált ételek ihlették. A régi és népszerű ételeket mai, modern ízekkel kombinálta. Blumenthal elégedetten nyilatkozott mentoráltja menüjéről: „Simon izgalmas, finom és kiegyensúlyozott menüket komponált, okosan és kifinomultan. Az ételek a gazdag történelmünket és a brit tehetség legjobb formáját fejezik ki.”
A négyféle menü megalkotásakor Simon és kísérletező csapata sokat kutatott mind a háború utáni ételek, mind az 1948-as menük terén. Mivel akkor még jegyre adták az élelmiszereket, számos hazai alapanyagot szolgáltak fel, köztük rengeteg marhapofát és halat.
Utalva az akkori idők megszorításaira, Simon megalkotott egy makrélarillette-et (egyfajta pástétom) savanyú uborkás carpaccio ágyon, savanyú kenyérből készült krutonnal, tőkehallal töltött pitével, parmezános burgonyapürével és meleg tartárszósszal szervírozva. A húsimádók megkóstolhatják a modernizált sült marhahúst gombával, zsenge sárgarépával és fűszeres burgonyával, amelyet 1948-ban szolgált fel a légitársaság. Többek között lesz még citromsodóval leöntött sajttorta, a régmúltban népszerű kompót, és persze nem maradhat el a jó öreg londoni gin. „Nagyon büszkék vagyunk, mert szó szerint Britannia ízeivel kínálhatjuk meg az utasokat!” – nyilatkozta Frank van der Post, a BA ágazati menedzsere.
Idén július és szeptember között galambszárnyakon és jóllakottan érkezhetnek Londonba a messziről induló utasok.