A bort el is kell adni

A környezet felemelő, és ha valakinek kételyei lettek volna az osztrákok szervezőképességéről, itt most megbizonyosodhatott arról, milyen profik. A bécsi Hofburg május utolsó három napjában egyetlen nagy borkóstolóvá alakult: 540 hazai és külföldi (köztük magyar) pincészet kínálta jobbnál jobb borait. A VieVinum Európa legnagyobb borbemutatója, a szakma igen megbecsült világtalálkozója.

2010. június 5., 08:49

A szervező, az

Österreichische Weinmarketing Gesellschaftnegyedszázados fennállását név- és logócserével „ünnepli”: az eddiginél jobban szeretné hangsúlyozni az ausztriai borok származási helyét. Ezért a logóban megjelent a zárjegy, az ÖWM honlapcíme pedig -re változott.


Az ÖWM az osztrák borok népszerűsítésére, piacainak feltárására alakult társaság. Tagja gyakorlatilag minden profi segítségre igényt tartó osztrák pincegazdaság, illetve bortermesztő, avagy kereskedő. Költségvetése harmadrészt a tagok hozzájárulásából, ugyanilyen arányban a Gazdasági Kamara és a bortermesztésben érintett tartományok támogatásából tevődik össze. A mostani bécsi monstrerendezvényhez a résztvevők járultak hozzá, tekintélyes standbérleti díjjal. Ami a kamarai és állami szubvenciót illeti, az bőven megtérül. Ebben a három napban sok száz borkedvelő, érkezett Bécsbe, szakmabeliek és laikusok gyarapították az idegenforgalom bevételét.

A Társaság mindössze húsz munkatársával nemzetközi kapcsolatrendszere révén képes az egész világon feltárni az osztrák bor eladási esélyeit, összehozza a partnereket, segít kialakítani az export feltételeit. Fontosak az egyes térségekről készülő tanulmányok, amelyek az ottani, néha igencsak távoli lakosság fogyasztási szokásait, a kereskedelem szerkezetét feltárva igyekszik megtalálni a rést az osztrák export számára.

Ha a bécsihez hasonló méretű rendezvény ritkaság is, az ÖWM gyakran szervez szakmai találkozókat külföldön, különösen olyan piacokon, amelyeket korábbi felmérései alapján ígéretesnek talált. A legújabb „kedvenc” Dél-Korea, itt látnak nagy lehetőséget a terjeszkedésre. Az osztrák bor megszerettetése egyébként nem minden egyébtől elszigetelt feladat, sikere attól is függ, mennyire ismerik és kedvelik az adott területen Ausztria kultúráját. Nem véletlenül választottak új jelszavakat, és került be a reklámba a „fogyasztható kultúra” kifejezés. És a bíztatás: Ízleld a kultúrát!


Az ÖWM fontos feladata naprakészen tartani minden adatot és információt, ami az ausztriai bortermeléssel kapcsolatos. Az adatbázist félévente frissítik, de magát a rendszert is újítják: az eredmény letölthető a

honlapról.

A tapasztalatok szerint igen fontos szerepet játszanak a személyes kapcsolatok, ezek megteremtéséhez pedig nem árt a közvetítés. Nem véletlen, hogy jó 530 pincészet hozta el borait a Hofburgba, és senki nem sokallta az 1200 eurós részvételi díjat. Igaz, ebben benne foglaltatott a három napra bérelt asztal – ropogós hófehér terítővel, minden egyéb kellékkel -, a pohárkölcsönzés, a takarítás, a borkorcsolya-ellátás biztosítása, nem beszélve az elegánsan kellemes helyszínről.
A rendezvény szervezői nem csak szigorúan a bennfentesekre gondoltak, hiszen a belépődíj ellenében a nagyközönség is kóstolgathatott, mégis a legfontosabb a személyes szakmai ismeretségek lehetősége volt. A magyar résztvevőknek – tizenegyen voltak – egy percig sem az ausztriai jelenlét lehetősége lebegett a szemük előtt, sokkal inkább boraik megismertetése külföldi, köztük tengerentúli forgalmazókkal. A névjegycserék reményt keltőek, későbbi üzleti kapcsolattal kecsegtetnek, vagyis a magyarok is lecsíphetnek némi előnyt az ÖWM osztrákoknak nyújtott tevékenységéből.

Népszerűek voltak a kísérőrendezvények: a szemináriumok, amelyek egy-egy új borfajtát ismertettek meg. Volt olyan is, amelyen szakemberek avatták be az érdeklődőket a termesztés, a marketing és más fontos és kevéssé ismert „tudomány” titkaiba.

Az osztrák marketingcég egyébként teljes megelégedésre látja el feladatait – ha nem így lenne, azt bizony a fizető tagok létszámának csökkenése jelezné. De a számok is őket igazolják: tavaly 16 százalékkal nőtt a borexport – annak ellenére, hogy Ausztria teljes árukivitele a recesszió miatt 20 százalékkal visszaesett. (ld.:

Cikkünk a Gazdaságrovatban)

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.