Volán-sztrájk – Lázár János megtörte a buszos szakszervezeteket, kivéve egyet

Kedden történelmi, három évre szóló bérmegállapodást írtunk alá a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóit tömörítő szakszervezetekkel, pontosabban csak héttel a kilencből: két Volánbusz-szakszervezet időt kért az ajánlat megvitatására – közölte Lázár János, építési és közlekedési miniszter szerdán.

2024. január 31., 10:28

Szerző:

Lázár János azt írta: szerdán az egyikük, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) jelezte, hogy szintén aláírja a megállapodást. Hangsúlyozta, hogy a döntés a munkavállalók érdekét szolgálja, hiszen a megállapodás elfogadásával a Volánbusz-dolgozók 3 év alatt legalább 28,4 százalékos béremelést kaphatnak, amiből már az idén 17 százalékos béremelés jár a 600 ezer forintos alapbérrészig, ez legalább 70 ezer forintot jelent mindannyiuknak. 

A buszsofőrök esetében ez 20 százalék feletti béremelést jelent csak az idei évben, a további évekre pedig jogi garanciát arra, hogy a bérük biztosan az infláció felett fog növekedni – tette hozzá a tárcavezető. 

„A bérmegállapodáshoz január 31. éjfélig még a másik szakszervezet is csatlakozhat, hogy a Volánbusz-dolgozók már januártól megkapják a magasabb bérüket. Én az utolsó percig várom őket” – fogalmazott Lázár János.

Mint arról tegnap, a tárgyalások után beszámoltunk a KKSZ elfogadta a miniszter ajánlatát, amely három évre kizár minden további sztrájkot. A szakszervezet ráadásul – meglepő módon – egyenesen a miniszter szavait – „Aki kimarad, az lemarad!” – idézte és nekiment a a bérajánlatot el nem fogadó Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetnek (SZAKSZ). SZAKSZ szerint azonban a KKSZ nem csak harc nélkül adta meg magát, de a bérfejlesztés  elmarasában való felelősségüket is a SZAKSZ-ra kívánják hárítani.

„Elmentünk a falig” – Reagált a SZAKSZ Lázár János bejelentésére

„Elmentünk a falig. A SZAKSZ kivételével, a mai napon minden kollektív szerződéskötő szakszervezet vagy aláírta a megállapodást vagy jelezte, hogy alá fogja azt írni. Ezzel az is eldőlt, hogy – amennyiben a Volánbusz Zrt. önállósága megszűnik, amit kvázi tényként rögzítettek az elmúlt hetekben – akkor érvényes lesz a három éves megállapodás, függetlenül attól, hogy a SZAKSZ mit ír vagy éppen nem ír alá. 

  • Igaz, hogy az „integráció” körülményei ez idő szerint bizonytalanok, nagy valószínűséggel „sejthető” az, hogy ha ún. „beolvadásos” integráció lesz, úgy alkalmazandók ennek munkajogi következményei, s ebben az esetben „átvevő munkáltatónak” minősül a beolvasztó társaság (MÁV-START Zrt.), „átadó munkáltató” lesz a beolvadó (megszűnő) társaság (VOLÁNBUSZ Zrt.). Azaz a MÁV-START Zrt.-re is vonatkozó megállapodás kollektív szerződéses tartalommal bír.
  • Amennyiben új cég jön létre (például összeolvadással), a MÁV Zrt. által aláírt megállapodás szintén köti a munkáltatót. 

Bármit teszünk ezt követően, a három évre kötött megállapodás immár tény. Ezt a mai napig próbáltuk elkerülni, de ezzel immár biztos, hogy a SZAKSZ (kedd 20 óra 30 perc) egyedül maradt. Két huzamosabb sztrájkot hirdettünk, soha nem látott erejű támogatottsággal a közlekedési szektorban. Ennek az eredménye egyáltalán az, hogy az idei évre vonatkozó ajánlat ilyen mértékű” – írta ki közösségi oldalára a szakszervezet.

Mint írják: Két lehetőség van. „Az egyik, hogy még a holnapi napon az idei évre vonatkozó kiegészítő megállapodást megkíséreljük a munkáltatóval és a másik szakszervezettel (KKSZ), ahol tovább próbáljuk javítani a kondíciókat 2024. vonatkozásában és amit sikerül ott elérni, azzal még kiegészíthetjük a megállapodást, amit aláírunk a mai megállapodással együtt. Erre még utat nyit a MÁV Zrt. által aláírt bérmegállapodás, de jelentős elmozdulásra reálisan nem lehet számítani. Ügyvédünket megkértük, hogy kíséreljen meg egyeztetéseket a munkáltatóval ennek érdekében, egyelőre még nincs hivatalos válasz. 

A másik út, hogy nem írjuk alá a megállapodásokat és tovább sztrájkolunk. Ennek következménye, hogy biztosan nem érkezik februárban emelt összegű januári bér, a többi pedig a sors függvénye.”

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet Facebook oldala)

Tegnap 15:49

Az elhíresült lombkoronasétány ügyét már az Európai Ügyészség vizsgálja, annak ellenére, hogy Magyarország nem tagja a szervezetnek. Az Integritás Hatóság 324 bejelentésből 40 esetben indított vizsgálatot, és 10 ügyet zárt le. 

Idén nyáron folyamatosan dőlnek meg az előző napi fogyasztási csúcsok, és az időjárás-előrejelzés alapján minden esély megvan arra, hogy a korábbi, 2021-es történelmi csúcsot megdöntsük – nyilatkozott a MAVIR az Economxnak.  A rekkenő hőség elviselésében fokozott szerepet kap a légkondicionálás, ám annak intenzív használata jelentős terhelést ró a magyar villamosenergia-rendszerre.