Vitézy Dávid: Elindul a pesti körvasúti megállók tervezése
Új körvasúti megállók épülnek Budapesten, miután a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia kiemelt céljai között szerepel a külső körvasút fejlesztése.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója hétfőn közölte, hogy a Budapest Fejlesztési Központ elindítja a pesti körvasúti új megállók tervezését, várhatóan még a héten megjelenik az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás.
A tervek szerint négy helyszínen állnának meg a körvasúton vonatok. Lenne megálló a XVI. kerületben az Egyenes utcai lakótelepnél, ott a Gödöllői HÉV-re lehet majd átszállni. Megállót terveznek Rákosszentmihályon és Újpalotán is. A negyedik új megállóhely pedig Pestújhely néven a Kolozsvár utcánál jönne létre, ahol az 5-ös, a 124-es és a 125-ös buszra, valamint a 62-es és a 69-es villamosra lehetne átszállni – ismertette. Ezekkel a megállókkal be tudják kapcsolni a körvasúti közlekedésbe a teljes XVI. és a XV. kerületet is – tette hozzá.
A körvasúton egy éve még tehervonatok közlekedtek, tavaly nyár elején döntöttek úgy, hogy legyen menetrend szerinti személyszállítás is. Vitézy Dávid azt is megjegyezte, hogy az újpalotai lakótelep mellett van már egy megálló.
Ha a négy megálló elkészül, a körvasúton folyamatos körirányú kapcsolat jönne létre. Piliscsabától – Óbuda, Újpest, Angyalföld, Rákospalota, a XVI. kerület és Zugló érintésével – Kőbányára, Rákosmentére, és tovább az agglomerációba, Gödöllő felé közlekednének a vonatok.
Vitézy Dávid elmondta, a külső körvasúton jelenleg félóránként járnak az S76-os vonatok az esztergomi vonalról az északi vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán, és Rákoson végállomásoznak.
A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel felé, ezen a MÁV csoporttal közösen dolgoznak – közölte.
Vitézy Dávid távlati célként azt jelölte meg, hogy a Nyugati Pályaudvarra is be tudjanak menni vonatok a körvasútról. A kapcsolat megvan, de a pályaudvar jelenlegi állapotában nem tud több elővárosi vonatot fogadni a csúcsidőben. A szolgáltatás bővítéséhez a pályaudvar rekonstrukciójára van szükség.
Vitézy Dávid hangsúlyozta: azzal, hogy Budapest népes külső kerületei között kapcsolatokat teremtenek, lényegesen, 10-20 perccel rövidítik le majd az emberek utazását. Azt az elképzelést is ismertette, hogy a külső körvasúton óránként és irányonként legalább négy vonat járjon.
(Kiemelt kép:A vasúti jármű közlekedését és áthaladását felváltva villogó piros fénnyel jelző fénysorompó a Mogyoródi út – Szuglói körvasút sor vasúti átjárójában, ahol áthalad egy Stadler FLIRT, a Stadler Rail által gyártott többrészes csuklós motorvonat. Fotó: MTVA/Bizományosi | Branstetter Sándor)