Visszadobta a rendőrség a főváros feljelentését az orosz metrókocsik ügyében
Feljelentés-kiegészítést rendelt el a rendőrség, de nem tudni, mit hiányolnak. A független vizsgálati jelentés szerint az orosz Metrowagonmash által végzett mintegy 70 milliárd forintos munkát sok minőségi kifogás érte.
Egyelőre nem nyomoz a rendőrség, hanem „visszadobta” a főváros feljelentését a 3-as metró felújított orosz metrókocsijainak ügyében – tudta meg a 168.hu. Kérdésünkre a rendőrség közölte: „az ügyben a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda feljelentés-kiegészítést rendelt el”. Azt a nyomozó hatóság nem részletezte, miben szorul kiegészítésre a március közepén Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes által, de a Fővárosi Közgyűlésben többséget alkotó négy koalíciós frakció vezetőjének nevében tett feljelentés. Az NNI határozatáról a 168.hu-tól értesült Gy. Németh Erzsébet is, aki elmondta: eddig nem kaptak hivatalos értesítést a feljelentés kiegészítésről.
Gy. Németh Erzsébet a feljelentéssel együtt benyújtotta a rendőrségre azt a független szakértők által írt vizsgálati jelentést is, amelyet a főváros készíttetett még tavaly a metrókocsik felújításáról. A feljelentést ez alapján tették, ismeretlen tettes ellen a számviteli és más pénzügyi tárgyú törvények megsértésének gyanújával. Mint akkor Karácsony Gergely főpolgármester közölte, „klímaberendezés nélküli, elavult metrókocsikat kaptunk közel 70 milliárd forintért, ezért természetesen valakinek felelnie kell”. Karácsony emlékeztetett: „lezárult a vizsgálat, amelyet azért rendeltem el, hogy végre mindannyian tisztán lássuk és értsük, mi történt pontosan, amikor egy ennyire előnytelen konstrukcióban állapodott meg az előző városvezetés.”
A 3-as metróvonal járműtenderének problémája nem újkeletű, hiszen már annak idején, Tarlós István főpolgármestersége alatt sok kritika érte a beruházást. A BKV 2014 novemberében írt ki tendert a napi mintegy félmillió utast szállító metróvonal elöregedett, szovjet gyártmányú – átlagosan 35 éves – kocsijainak felújítására. Már amiatt is bírálta az akkori ellenzék Tarlóst, hogy új, alapból klimatizált szerelvények vásárlása helyett a régiek – klíma beszerelése nélküli – felújítása mellett döntött, ám valójában nem volt választási lehetősége. Bár Tarlós maga is a némileg drágább megoldást, az új kocsik vásárlását javasolta, a végső szót kimondó, és a beruházáshoz szükséges fővárosi hitel – melynek kamata a 15 éves futamidő alatt 15 milliárd forint – felvételét jóváhagyó kormány kizárólag felújítást engedélyezett, új beszerzésről szó sem lehetett.
A 220 milliós euró értékű – mintegy 69 milliárd forintos –, 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítására szóló tendert az orosz Metrowagonmash nyerte meg, de kezdettől akadtak problémák. A cégnek 2018 nyarára kellett volna leszállítania az utolsó felújított kocsit is, de már 2017 nyarára 11 alkalommal estek késedelmes teljesítésbe a szerződés szerinti ütemhez képest. Emellett gondot okoztak 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások is, ami miatt hosszabb-rövidebb időre ki kellett vonni a forgalomól az új szerelvényeket. A már említett, a jogi, műszaki és gazdasági kérdéseket külön-külön tárgyaló szakértői jelentés – amely részletei ezen a linken érhetők el – pedig esetenként „gondatlan” gyártást, és 18 sorozathibát is azonosított – ezek közül „a jelentős korróziós károsodás”, vagyis a súlyos rozsdásodás csak egy.
A jelentés egyébként azt is megállapította, hogy önmagában a tendereztetési eljárás jogszerű volt, és az új szerelvények vásárlása jóval drágább lett volna, mintegy 112 milliárd forint – igaz, az is kiderült belőle, hogy a felújított szerelvények üzemeltetési költsége magasabb, mint az újaké lett volna.
(Kiemelt kép: A 3-as metró felújított szerelvényei. Fotó: MTI | Balogh Zoltán)