Vidnyánszky Johannája sötét hatalmaknak esik áldozatul
Magyarországon nem kívánatos a kritikus színház címmel számol be a német Focus a Krétakör Korrupció című darabjáról. Mint a tudósítás megállapítja, a kemény dokumentumdráma arról szól, miként működik a politikai korrupció, amely nemcsak milliárdoktól fosztja meg az országot, de tönkreteszi a fejlődés kilátásait is.
A mű abszolút a mai magyar valóságban gyökeredzik, ezért a néző nyomott hangulatban távozik.
A Nemzetiben a héten a Johannát mutatták be, amelyről az új igazgató úgy nyilatkozott, hogy a főhősnő személyében a nemzet, a haza, az ország iránti önfeláldozás testesül meg. Hogy a publikum megértse, Johanna milyen gonosz hatalmaknak esik áldozatul, sötét alakok túlméretes kártyákat hordoznak körbe a színpadon, rajtuk olyan tekintélyes nyugati újságok nevével, mint a Die Zeit, a Figaro és a Le Monde. Alattuk pedig többek közt Martin Schulz, Daniel Cohn-Bendit és Rui Tavares karikatúrái. Bennük az a közös, hogy bírálták Orbán tekintélyelvű hatalomgyakorlását.
Ám míg Vidnyánszky művészileg érdekes, ideálisan vonalhű társulatát alaposan kistafírozták, addig az olyan független csapatok, mint a Krétakör, a túlélésért küzdenek. Ahogy az utóbbi vezetője, Gulyás Márton mondja, nekik nincs helyük a mai kultúrpolitikában. Berlinben most vasárnap a szolidaritás jegyében magas szintű konferenciát rendez a Heinrich Böll Alapítvány Mi történt a magyar színházzal? címmel. A meghívottak között van Vidnyánszky Attila, L. Simon László, illetve Schilling Árpád.
(Forrás: Ger-mánia)