Veszélybe kerülhetnek az alternatív iskolák?
Lehetetlen helyzetbe kerülnek az alternatív iskolák, ha elfogadják a költségvetés tervezetét – ettől tart az intézményeket tömörítő szervezet elnöke. Szerinte ezek a speciális oktatást nyújtó iskolák a jövőben csak akkor kapnának állami támogatást, ha plusz szolgáltatást nyújtanak. Az oktatási államtitkárság ezt tagadja, szerintük csak a szöveget pontosították a törvényben.
Sok szülő azért viszi gyermekét alternatív iskolába, mert ott – eltérően az állami oktatási intézményektől – játékos környezetben, kényszer nélkül tanulhatnak a diákok.
Az elmúlt években nagyjából két és félszeresére nőtt az alternatív iskolákba jelentkező gyerekek száma. Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba (AKG) például 2010-ben hatvan helyre száznyolcvanan jelentkeztek; idén már hatszázan. Vagyis tízszeres a túljelentkezés – tudósított az RTL híradója.
Plusz programok, gyerekcentrikus tanítás, az államitól eltérő kerettanterv. Így működnek most az alternatív iskolák. Az Alternatív és Magániskolák Egyesületének (AME) elnöke szerint az új költségvetési törvénytervezet ezt teljesen megváltoztathatja. Ebben ugyanis szerinte az szerepel, hogy nem térhetnek el a Waldorf- és más alternatív iskolák az államitól, csak akkor, ha plusz szolgáltatást nyújtanak.
Horn György, az AME elnöke az RTL Híradójának azt mondta: A törvénymódosítás azt a kockázatot tartalmazza – és egyelőre nem világos, miért – , hogy a többletszolgáltatás kifejezés alatt azt értik: egy alternatív iskola köteles azt csinálni, amit az állam előír, és még hozzátehet valamit. Miközben az alternatív kerettantervek egy igen jelentős része nem többet, hanem mást nyújt.
Vagyis – az elnök értelmezése szerint – akkor kapna állami támogatást egy alternatív kerettanterv, ha többletszolgáltatást biztosít.
Az RTL Híradója azzal kereste meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot és az Emberi Erőforrások Minisztériumát, miért van szükség a módosító javaslatra, és ez hogyan befolyásolja majd a gyakorlatban az iskolák működését.
Az oktatásért felelős államtitkárság azt válaszolta: a törvénymódosító javaslat nem lehetetleníti el az alternatív iskolákat., hanem lényegében szövegpontosításról van szó. Jövőre tehát – ahogy írták – az alternatív iskolák ugyanolyan feltételekkel kapják meg a központi költségvetésből a támogatásokat, mint az idén.