Várunk a következő katasztrófára

Vasárnap lesz öt éve, hogy 2010. október 4-én átszakadt a Kolontár és Ajka közötti vörösiszap-tároló gátja. Tíz ember meghalt, több százan sérültek meg fizikailag vagy pszichésen, ezrek élete változott meg visszavonhatatlanul. 40 négyzetkilométernyi területet öntött el a szennyes ár, és eddig közel 40 milliárdot költöttek a helyreállításra – emlékeztet Jávor Benedek EP-képviselő közleménye.

2015. szeptember 30., 16:47

Öt éve tanulta meg az ország a saját kárán, hogy olyan környezeti katasztrófák árnyékában élünk, amelyek emberéleteket követelhetnek, és öt éve nem sok minden történt annak érdekében, hogy a hasonló krízisek bekövetkezésének esélyét mérsékeljük – állítja Jávor. Szerinte csupán egyetlen apró lépést tett a kormány a kockázatcsökkentés irányába – a bányászati törvény módosítása nyomán egyértelműbbé vált, hogy melyik hatóságok feladata a vörösiszap-tározókhoz hasonló létesítmények műszaki ellenőrzése.

Ugyanakkor a veszélyt növelte a kormány azzal, hogy felszámolta a bányakapitányságok és a környezetvédelmi hatóságok önállóságát, az ellenőrzési kapacitást elvonásokkal és leépítésekkel tovább szűkítette – fogalmaz az EP-képviselő közleménye. Hogy ez a hatósági rendszer mennyire működőképes, azt éppen mostanában mutatja meg ország-világnak a budapesti Illatos úti méregbotrány félrekezelése – véli Jávor, aki szerint külön „szépsége” a vörösiszap-katasztrófa utáni helyreállítási munkáknak, hogy ezeket jórészt az akkor még fontos udvari szállítónak számító Simicska–Nyerges-érdekkörben végeztették, de jutott a pénzből az Orbán család kőbányájának is.

Hétfőn Strasbourgban az Európai Parlament a bizottság képviselőjével tárgyal a kolontári katasztrófa következményeiről és a levonható tanulságokról. Jávor Benedek a 168 Óra Online-nak azt mondta: azt szeretné elérni, hogy uniós szinten jöjjön létre szabályozási keret a „szennyező fizet” elvére épülve, egyfajta katasztrófaalap, kötelező felelősségbiztosítási rendszer formájában, hogy ne az adófizetőknek kelljen állnia a hasonló katasztrófák költségét. Hozzátette, a veszélyes technológiák gyártását nagyobb adóteherrel drágábbá kellene tenni, ezzel is sürgetve a kevésbé kockázatos megoldások használatát.