Túl nagy falatnak bizonyult az összevont természetoktatás az iskolákban

Lehetnek olyan tanárok, akik rendelkeznek a szükséges műveltséggel, ám az biztos, hogy nincsenek olyan tanárok, akik erre fel lennének készítve a komplex természettudomány oktatására – mondta Nahalka István oktatáskutató a Klubrádióban csütörtökön.

2017. február 3., 10:33

© Dawid Małecki / StockSnap.io

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) felméréséből azt derült ki, hogy az összevont természettudományok oktatására a tanárok többsége alkalmatlan. Ez azt jelenti, hogy egyelőre nem lehet megfelelően oktatni a nyugati mintára bevezetett komplex természettudományokat, amely a matematika, kémia, fizika, biológia és földrajz összevont oktatása.

Nahalka István szerint ex lex állapot van, ugyanis a tanárok többségének úgy kell egy tárgyat oktatnia, hogy arra nem kapott megfelelő képesítést. Mint mondta a tanárok számára biztosított oktatás, felkészülési idő, tanterv és tankönyv elengedhetetlen feltétele volna az összevont természettudományok iskolai oktatásának, jelenleg azonban nincsenek meg ezek a feltételek.

Az oktatáskutató  szerint a magyar felsőoktatásban jelenleg nincs vonatkozó tanári szak, és egyelőre akarat sincs arra, hogy létrehozzák azt. Mint mondta, lehet, hogy lesz ilyen szak, hiszen nem lehet fenntartani azt az állapotot, hogy tanárok képesítés nélkül tanítanak egy adott tantárgyat. Jelezte, konfliktusokra kell számítani, mivel a magyar természettudományos tanárok nem szeretik ezt az összevont tantárgyat, ráadásul az egyetemeken és főiskolákon sem kedvelik. „Valamit kell csinálni, mert a jelenlegi helyzet tarthatatlan” – fogalmazott.

Nahalka István elmondta: az összevont természettudományoknak van értelme, csak úgy kellene csinálni, hogy megmutatkozzanak az előnyei. A magyarországi bevezetése azonban kellő felkészülési idő és előzetes kutatások nélkül történik.