Tönkreteheti az alternatív iskolákat a kormány új törvényjavaslata, fel kell adniuk sajátos tanrendjüket
Úgy tűnik, hogy a kormány a nemsokára végszavazásig jutó köznevelési törvényen még tovább szigorítana: a friss összegző módosító javaslat az alternatív iskolákat veszi elő, és szab szinte betarthatatlan feltételeket a működésükhöz - írja az Index.
Az összegző módosítóban szereplő, alternatív iskolákra vonatkozó részek érelmében két szempontnak való megfeleléshez kötik, hogy az alternatív kerettanterveket elfogadja a szakminisztérium:
- az alaptantervben megszabott tananyag tartalmakat tanévenként két félévre bontva kell megjeleníteni a kerettantervekben
- "a Nat-ban foglalt műveltségi területek adaptálása során az iskolák közötti átjárhatóság és a továbbtanulás biztosítása érdekében az alternatív kerettanterv tantárgyi struktúrája legfeljebb harminc százalékban térhet el az oktatásért felelős miniszter által kiadott kerettantervben foglalt tantárgyi struktúrától"
A fenti rendelkezések a Waldorf- és más alternatív iskolák számára betarthatatlanok. Ezekben az oktatási intézményekben ugyanis a képzés teljesen más ütemezésben, más tartalommal és más módszerekkel zajlik, mint az állami intézményekben. A gyermekek az iskola végére ugyanúgy elsajátítják a törvények által előírt tananyagot, az évenkénti bontás viszont jelentősen eltér, és ezért a Nat által előírt tananyag tartalom nem kérhető számon ezektől az intézményektől félévenkénti bontásban.
„Éppen az alternatív módszertan és tematika teszi ezeket az intézményeket vonzóvá a szülők és gyermekeik számára. A szülők azért adják ezekbe az intézményekbe a gyerekeket, hogy a hagyományos osztályzásra épülő módszertan és tananyag helyett az alternatív pedagógia iránymutatása szerint tanulhassanak a gyerekek” - írja a Szülői Hang. Hozzáteszik,
a módosítás benyújtójának tisztában kell lennie azzal, hogy ezek az alternatív intézmények nem tudják betartani a szóban forgó törvényt anélkül, hogy feladnák létezésük alapját, alternatív pedagógiai módszereiket.