Toborzóna zsákbamacska nélkül

A békebeli Fegyveres Erők Napja már a múlté, de aki még mindig nem nőtt ki abból, hogy tankra másszon, bármikor felcsaphat katonának, a haderő szeretettel várja. Augusztus 20-a a tisztavatás és díszszemle ideje is, időszerűnek tűnik tehát megvizsgálni közelebbről, kik is védik ma a hont. A hadügyi tárcától a toborzási elvek és a „munkaerő” felől érdeklődtünk.

2008. augusztus 20., 15:33

Mint azt a 168 Óra Online-nak eljuttatott kimerítő közleményben is leszögezték: a minisztérium nem árul zsákbamacskát. A toborzás során nem ideális képet kívánnak adni az érdeklődőknek, hanem valóságosat. Sokan a hátuk közepére se kívánják az egész katonásdit, jelentkezőkből azonban úgy tűnik, még sincs hiány. A tárca tehát a célirányos mozzanatot, a hivatás jelleget hangsúlyozza.

Harc a katonáért

Hogy hol és miként teszi ezt? Természetesen reklámok révén. Az arculattervezést és kreatív munkát „házon belül” végzik a szaktárca utasításai alapján a HM Zrínyi Kommunikációs Kht. munkatársai. A hirdetési felületeket viszont már külsős cég kutatja fel és veszi bérbe közbeszerzési eljárás keretében.

A hadügy igyekszik kitenni magáért, hiszen a katonai életpályát gyaníthatóan nehezebb „eladni” mint egy palack ásványvizet. Középiskolai, egyetemi roadshow-kat rendeznek, nyílt napokkal kampányolnak, ahol veteránok tartanak „élménybeszámolót” konfliktuszónákban szerzett tapasztalataikról.

Célzott reklámhadjáratokat is szerveznek: a HM Médiaosztálya külön felhívta a figyelmet a pilótaképzés támogatására irányuló "NFTC" (NATO Flying Training in Canada) kampányra, mellyel felsőoktatási intézmények végzőseit célozták meg. (És amellyel a járókelő leginkább metrókocsik plakátjain találkozhatott.) Az „NFTC” reklámjai így bekerültek a kari lapokba, ifjúsági magazinokba, mi több, még a Neptun tanulmányi rendszerbe is.

Rejtő után szabadon

Nem szabad elfelejtkeznünk a jó öreg toborzó irodákról sem. Ezek a régi vágású intézmények országszerte 19 helyszínen várják az érdeklődőket, hogy becsábítsák őket a seregbe. Persze senki se úgy képzelje a metódust, mint a Rejtő-regényekben, vagy kalandfilmekben a légiós toborzás szcénáját, hogy vályogpadlatú, félhomályos helyiségben egy izzadó őrmester előtt kell lefirkantania a nevünket a papírlap aljára, aztán kész is. Kellenek okmányok, papírmunka, egészségügyi, pszichológiai és fizikai vizsgálatok.

Kérdésünkre, hogy elsősorban kik jelentkeznek katonának, a HM Médiaosztálya azt a választ adta, hogy „az esetek döntő többségében érettségizett, szakmunkás fiatal – 18-35 éves – férfiak”. Ez persze ne vegye el a honvédségi karrier álmát dédelgető lányok kedvét, hiszen „a toborzás ideális alanya az, aki kellően motivált a katonaéletre és a katonai pályaválasztást nem átmeneti, néhány éves időszakra tervezi”.

Akit komolyan érdekel az ügy, bátran keresse fel a

HM honlapját(bővebben a „Toborzás, hadkiegészítés” fül alatt)!