Több mint 30 évet kell még várni az M10-es út és az esztergomi új Duna-híd elkészülésére

A jövőben, 2052-ben fejezhetik be azt a beruházást, amely megoldhatja a 10-es úton tapasztalt zsúfoltságot.

2021. április 28., 12:55

Szerző:

2052-re, vagyis a hatástanulmányok kiadása után 31 évvel készülhet el M10-es gyorsforgalmi út, az M100-as autóút továbbvezetése, és az esztergomi új Duna-híd, valamint az ahhoz vezető út egy frissen kiadott hatástanulmány szerint, amelyet a momentumos Buzinkay Görgy hozott nyilvánosságra.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a Momentum korábbi elnökségi tagja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-től kérte ki az M100 gyorsforgalmi út megépítésével kapcsolatos hatástanulmányokat, amelynek tanulsága szerint 2034-re készülhet el az M0-ás nyugati szektora. Azonban a további dokumentumok még nagyobb meglepetésekkel szolgáltak. 

A hatástanulmányban ugyanis az szerepel, hogy az M10-es gyorsforgalmi út, az M100-as autóút továbbvezetése, és az esztergomi új Duna-híd, valamint az ahhoz vezető út is csupán 2052-re készülhet el, vagyis a mostani dokumentumok kiadása után 31 évvel. 

A Bicskét Esztergommal összekötő M100-as szakasz építkezése az ígéretek szerint jövő év elején kezdődik meg. "Ha átadják, az jelentős plusz forgalomterheléssel fog járni a már ma is élhetetlen állapotban lévő 10-es úton, ezért az M100 kizárólag úgy épülhetne meg, hogy nagyjából egy időben adják át az M10 gyorsforgalmi úttal, és a 2025-ben átadni tervezett M0 északi szektorral" - írta a képviselő Facebook-oldalán.

Az M100 által okozott forgalmi változásokról egy másik dokumentum 18 opciót elemez, amelyből kiderül, hogy amennyiben 2025-re ténylegesen elkészülne az M0-ás északi, Budakalászt Solymárral összekötő szakasza, akkor a kelet felől érkező teljes autópálya forgalom terhét a 10-es útnak kellene átvezetnie az M100-asra, ezt azonban minden valószínűség szerint nem fogja bírni a már így is túlterhelt útszakasz. Buzinkay szerint az M10-es gyorsforgalmi út megépítésére tehát szükség van ennek kiküszöbölésére.

Az ügy előzménye, hogy az M0-s M1-es és a 10-es főút közé tervezett, nyugati szakasza eredetileg a Budaörs–Budakeszi–Nagykovácsi–Óbuda nyomvonalon épült volna meg, de 2019-ben kiderült, hogy helyette egy új és olcsóbb verziót terveznek, ez lenne az M100-as, amely Esztergomot kötné össze az M1-es autópályával.

(Kiemelt képünk illusztráció: AFP | Attila Kisbenedek)