Több e-busz érkezhet a magyar városokba
Egy feltöltéssel akár 200 kilométert is megtehetnek a buszok.
Magyarország elindította a Zöld Busz Program pályázati felhívásának első fordulóját, amely a 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú települések korszerű, fenntartható és környezetbarát tömegközlekedésének beszerzését támogatja – írja a CEE Energy News. Magyarország Klíma- és Környezetvédelmi Cselekvési Tervének keretében a Zöld Busz Program célja, hogy támogassa az önkormányzatokat abban, hogy a legszennyezőbb buszokat elektromos buszokra cseréljék, ezzel javítva a városok életminőségét.
A felhívás keretében a 25 000-nél nagyobb lakosságszámú települések pályázhatnak legfeljebb 50 százalékos vissza nem térítendő támogatásra (a lecserélendő buszok kibocsátási szabványától függően).
A program az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt, a tervek szerint 10 évig tart, és 36 milliárd forint (100 millió euró) összköltségvetésű. A 2020-2021-es időszakra 4,2 milliárd forint (11,7 millió euró) áll rendelkezésre támogatás formájában. A támogatásra jogosult önkormányzatok most február 4-ig pályázhatnak az első körben.
Az elektromos buszok beszerzése mellett az egyik legnagyobb kihívás a töltőinfrastruktúra kiépítése. Ezért a kormányzati támogatás a töltőinfrastruktúrával kapcsolatos kiadások fejlesztésére is felhasználható.
Tavaly a Zöld Busz Program indításaként három magyarországi városban (Debrecen, Békéscsaba és Nyíregyháza) három helyszíni demonstrációs kísérleti projekt indult. Erős Veronika, aki a Zöld Busz Projekt Irodát vezetője, és a Zöld Busz kísérleti projektért felelős, a portálnak elmondta, hogy az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak, egy feltöltéssel az elektromos buszok egész nap üzemben tudnak maradni, naponta mintegy 200 kilométert futva. A demonstrációk 2021-ben is folytatódnak, további buszokat és töltési lehetőségeket tesztelve.
Magyarországon a közlekedési ágazat az összes CO2-kibocsátás 20 százalékáért felelős, és ennek 98 százalékáért a közúti közlekedés a felelős. Ezért a közlekedési rendszer zöldítése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az évszázad közepére elérjük a klímasemlegességet, amely kötelezettséget Magyarország tavaly nyáron elfogadott klímatörvénye is rögzíti.
Ennek a kötelezettségvállalásnak a részeként, a Zöld Busz Program keretében a 25 ezer fő feletti településeken üzembe helyezett összes új autóbusznak elektromosnak kell lennie a jövő évtől. Jelenleg 2900 autóbusz közlekedik országszerte, a Zöld Busz Program 2029-es végéig ezek közül 1300-1400-at kell lecserélni e-buszokra.
(Kiemelt képünk ILLUSZTRÁCIÓ. Fotó: Shutterstock)