Tízből legalább hatan nem s(z)avaznak
Az európa parlamenti választási kampány egyetlen sajátossága, hogy szinte észrevehetetlen. Nincsen benne szó európai ügyekről, kizárólag a belpolitikáról. Egyetlen komoly tétje a Jobbik bejutása az európai politikai színtérre – vélik a politika elemzők, akik 40 százalékosnál kisebb részvételre számítanak
Az európai parlamenti választási kampány egyetlen sajátossága, hogy szinte észrevehetetlen. Nincsenek benne szó európai ügyekről, kizárólag a belpolitikáról. Egyetlen komoly tétje a Jobbik bejutása az európai politikai színtérre – vélik a politika elemzők, akik 40 százalékosnál kisebb részvételre számítanak
- Mindenki menjen el savazni! – hirdette a Kétfarkú kutya pártjának
intenetes kampányvideójaa napokban. A gerilla kampány során a plakátok Szavazz! mozgósításából a Z betűt leragasztották, és máris Savazz! lett a szó helyén. Ma még nem tudjuk, hogy hányan fogják szintén komolytalan eseménynek gondolni a vasárnapi szavazást. A politikai elemzők szerint legfeljebb ugyanakkora, de még valószínűbb, hogy kisebb lesz a részvétel a szavazáson, mint az előző alkalommal, 2004-ben volt.Az Európai Parlamenti választás Angliában és Hollandiában már ma megkezdődött. Az EU közösség országaiban június 7-ig összesen 375 millió állampolgárt várnak a szavazó urnákhoz. A választásokon való részvételt az EU társadalmi célú reklám kampányokkal is támogatja. Magyarországon is igy volt.
Milyen híreket hoznak a holnapok?
- Térfigyelő kamerát minden sarokra! Hétvégén tilos az autóközlekedés a globális felmelegedés megelőzése végett! – hallhattuk a megtévesztő, hamis híreket, amelyek végén közölték, hogy az EP választás igazi tétje, hogy milyen híreket hoznak a holnapok. Ragadjuk meg az alkalmat, hogy dönthetünk a jövőnkről!
A 168ora.hu által megkérdezett két politika elemző szerint a magyar kampányban egyáltalán nem volt jelen az EU. Míg Csehországban az euszkepticizmussal, a cseh elnökséggel foglalkoztak, Lengyelországban pedig az EU-s pozíciók elosztása volt a tét, addig a magyarok számára a kampány csak belpolitikai vonatkozásai miatt érdekes – véli Tóth- Czifra András, a Vision Consulting elemzője.
Csak a két nagy párt és a Jobbik fog mandátumot szerezni
- Milyen becsléseik vannak arra nézve, hogy mely pártok, milyen arányban juttathatnak be képviselőket a brüsszeli testületbe? – kérdeztük Gyömöre Mátét, a Progresszív Intézet elemzőjét is. Válaszában elmondta, hogy a kutatások szerint a FIDESZ 16 EP mandátumra számíthat, az MSZP 4-5 képviselőt indíthat. Míg a Jobbik 1-2 jelöltet delegálhat. A mai kis parlamenti pártok, az MDF, az SZDSZ nem juthat mandátumhoz, amiképp az újonc Lehet Más a Politika sem.
Tóth- Cifra András szerint a kérdés igazán az, hogy a Jobbik képes lesz-e egy vagy akár két képviselőt bejuttatni. Jelenleg úgy tűnik, hogy akár kettőre is van esélye a pártnak.
-Úgy látjuk, hogy a kis pártok esélyei némileg alábecsültek, de az SZDSZ és az MDF még így is a bejutási küszöb környékére esélyes csupán. Az MSZP-nek nagy kudarc lenne már az is, ha csak 4 képviselőt juttatna az EP-be. A Fidesz biztosan és magasan, 60-65 százalék körüli eredménnyel győzhet, és „nem tud veszíteni”. Az LMP szerintünk túl magasra tette magának a lécet, és így az a csupán néhány tízezer szavazat, amire számíthat, vereségként éri majd a pártot – mondta a Vision Consulting elemzője.
“A kampány sajátossága, hogy nem volt kampány”
- Milyennek értekelik ezt a kampányt? Van-e kirívó sajátossága? Van-e valamilyen sokáig emlékezetes mozzanata? – kérdeztük a politikai elemzőket, akik egybehangzó véleményt fogalmaztak meg:
- A kampány kirívó sajátossága maga a „kampány hiánya”, amihez a média is asszisztált. Nem volt vita a pártok között, későn kezdődött a kampány. A pártok csak azt hozták, ami „elvárható” és „megszokott” tőlük. Ez a nagy pártok közös érdeke: az MSZP szeretné minimalizálni veszteségét és a Fidesz sem itt akarja nagyon megverni a kormányt, hanem a 2010-es parlamenti választásokon. Így ők a hatások mérséklésében érdekeltek. Az egyetlen igazán emlékezetes mozzanat a Jobbik releváns tényezővé válása – sorolta Tóth- Czifra András.
- A kampány meglehetősen takaréklángon folyt. Ugyanakkor világosan kiderült, hogy a Fidesz továbbra sem hagyott fel az “Egy a zászló, egy a tábor” stratégiával, s továbbra is beszél a szélsőséges szavazók felé. Az, hogy ennek ellenére a Jobbik erősödni tudott, alapvetően a válságnak köszönhető. A kampányban az is kiderült, hogy alkotmánysértő a Jobbik két szlogenje. Börtönbe Gyurcsányékkal! Magyarország a magyaroké - ám ennek ellenére a párt nem hagyott fel ezek használatával – válaszolta Gyömöre Máté.