Terrorkártya

Kikiálthatták volna „fő-miniszterelnökvédőnek”, ha már mindenképpen poszt kellett Orbán testőrének – véli Vadai Ágnes, aki szerint nincs szükség a Terrorelhárítási Központra. Az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának szocialista elnökét a Gyurcsány-kormány idején megjósolt, ám be nem következett robbantásos merényletekről is kérdezte KRUG EMÍLIA.

2010. szeptember 10., 11:20

- Minden kormánynak jól jön egy kis terrorveszély.

– Ez nem igaz.

- Pedig Pintér Sándor önnek címzett levelében azt írta: szükség van Terrorelhárítási Központra s a felállításához tízmilliárd forint értékben közbeszerzés alóli mentességre, mert terrorveszély van.

– Utóbb meg azt mondták, nincs; azért kell a központ, hogy egy kézben legyen a terrorelhárítás.

- Másnál nyilván jobban megbíznak Hajdú Jánosban, aki Orbán Viktor és a Fidesz biztonsági főnöke volt, s várhatóan a központ vezetője lesz.

– Attól, hogy valaki a miniszterelnök személyi testőre volt, még nem lesz alkalmas arra, hogy a köztársaság fő-terrorelhárítója legyen. A koordinációt mindig lehet javítani, de egy teljesen új intézmény felállítása vagy totális tehetetlenséget jelez, vagy tényleg akartak adni Hajdúnak egy posztot. Utóbbi esetben egyszerűbb lett volna kinevezni „fő-miniszterelnökvédőnek”. Ráadásul a tízmilliárd csak az épület, a gépkocsik, az informatikai és sporteszközök beszerzésének költsége, s ebben nincsenek benne a személyi kiadások.

- A központot kormányrendelettel hozták létre, a belügyminiszter irányítása alá tartozik, vezetőjét a miniszterelnök nevezi ki. Lesz felderítési jogköre, elfoghat embereket, és hozzáfér titkos adatbázisokhoz.

– Kormányrendeletben akarnak kétharmados törvényben megfogalmazott jogköröket elvonni. A központ olyan jogokat kap, amelyek korábban az AVH-é voltak – bár már javítottak a rövidítésen, a köznyelvben csak megmarad ez. Komoly hatásköri problémák lesznek, hiszen a nemzetbiztonsági törvény is kimondja: a terrorizmussal kapcsolatos belső kérdések az AVH feladatai közé tartoznak. Attól tartok, jobb koordináció helyett inkább vita lesz a szervezetek között.

- Vannak, akik tényleg úgy látják: a terrorelhárító szervek között nincs akkora összhang, mint amekkorára a központ lehetőséget adna. Pedig az javítaná a biztonságot.

– A biztonság attól nő, ha hatékonyan lépnek fel a fegyveres rablókkal, rendőrgyilkosokkal szemben. Azt mondták, két hét alatt rendet tesznek, erre mi történik: több rendőrhalál, bankrablások, fegyverhasználat.

- A második Gyurcsány-kormány idején pedig nemegyszer volt szó szlovák bűnözői körök robbantásos merényleteiről, aztán nem történt semmi, legfeljebb a szavahihetőség lett oda.

– A biztonság kérdése relatív. A falun élő ember akkor érzi magát biztonságban, ha rendőr van az utcán, és nem lopják el a csirkéjét. A baloldali politikus akkor, ha nem dobnak Molotov-koktélt a házára, a devizahiteles meg akkor, ha Kósa Lajos legalább huszonnégy óráig csöndben van. Attól biztosan nem nő a biztonságérzet, ha adófizetői milliárdokból felállítunk egy titkos adatbázisokhoz is hozzáférő központot. A szolgálatokat ráadásul misztikum övezi, mert az állampolgár ezeket nem tudja ellenőrizni. A kormányon kívül erre egyedül a nemzetbiztonsági bizottság képes.

- Ahol az ellenzék kisebbségben van.

– Fellengzősen hangzik, de hiszem: a nemzet biztonsága nem lehet a politikai játszmák része. Ezért veszélyes, amikor képviselők titkosított papírokkal rohangálnak.

- Gyurcsány és Szilvásy is rohangált információkkal az állítólagos merénylettervekről.

– Nem feltételezem, hogy valaki csak azért beszélne veszélyről, mert úri kedve és politikai érdeke ezt diktálja. Bár ennek ellentmond az, hogy a jelenlegi kormány a közbeszerzés alóli mentességet a növekvő terrorizmus miatt kérte, most meg már nincs veszély. De remélem: bármelyik oldalon állnak is a döntéshozók, ezt a kártyát nem használják a politikai játéktérben.

- Bár szlovákok nem robbantottak, röpültek Molotov-koktélok, lőttek baloldali politikus házára. Úgy tűnt, a szélsőjobbos eszmék által motivált bűnelkövetés lett a nemzetbiztonság fő iránya. Mégis, Budaházy Györgyöt évekig nem sikerült elfogni, noha utcai tüntetéseken szónokolt; magam is láttam, ahogy a randalírozó tömeg élére állt.

– Ha volt ott újságíró, aki felismerte, állampolgári kötelessége lett volna jelenteni.

- Mindenki felismerte, merthogy bemutatták, a teret meg rendőrök felügyelték.

– A rendőrség nem volt felkészülve arra, ami 2006-ban elkezdődött. És másutt nem fordulhatott volna elő, hogy miután a rendőrség feloszlat egy tüntetést (s eközben nyilván követett el hibákat), másnap az ellenzék nekiront. A rendőrség morális szétverése a parlamentben kezdődött. Aztán a Fidesz-frakció lebontotta a kordont, azt üzenve: mindegy, hogy a rendőr mit mond, ha úgy érzed, igazad van, lépj.

- Budaházyt ezért nem sikerült elfogni?

– Ha a rendőr folyton azt hallja, rossz, amit tesz, és a politikai elit nem áll mellé, meggondolja, hogy kockáztassa-e az életét, az előmenetelét.

- Eszerint a kormányváltás után minden csettintésre helyreáll.

– A rendőr nem lesz magabiztosabb attól, mert új vezetői vannak. Nehezen épül vissza, amit az elmúlt négy évben tönkretettek.

- Viszont a szélsőjobbot képviselő párt a parlamentben ül.

– A szolgálatoknak ugyanúgy kell tenniük a dolgukat, ahogy eddig, másodpercre sem szabad, hogy befolyásolja őket a parlament politikai összetétele.

- Csakhogy most azok is bekerültek a rendszerbe, akik eddig tagadták.

– Ez legyen az ő bajuk.

- A miénk is. Elég arra gondolni, hogy Vonáék akkor is kitartanak képviselőik mellett, ha ők nem mentek át a nemzetbiztonsági bizottsági tagsághoz szükséges átvilágításon.

– A nemzetbiztonsági és a honvédelmi bizottság hamarosan szavazni fog arról, hogy jelölésük érvényes-e. Addig a „fennakadt” képviselők nem lehetnek jelen a zárt üléseinken. Ha jelölésük nem lesz érvényes, a Jobbik újabb tagokat küldhet.

- Vagyis elhúzódik az ügy, amiképp a romagyilkosságoké. Először kiderült: az NBH egyik vidéki kirendeltsége tudta, hogy K. István fegyverek beszerzésére készül, a központ a szoros megfigyelést mégis megszüntette. Most az borzolja a kedélyeket, hogy akad szakértő, aki a Honvédelmi Minisztérium és a Katonai Biztonsági Hivatal (KBH) megnyilatkozásaiból azt szűri le: Cs. István beépült azokba a körökbe, amelyekben a K. testvérek is megfordultak, jelentett is a gyilkosságokról, ám a KBH hibájából nem sikerült elejét venni az utolsó emberölésnek.

– Elméleteket lehet gyártani, de veszélyesnek tartom a feltételezéseken alapuló interjúkat, mert a feltételezésekből kijelentések lettek, amelyek senkinek nem tettek jót.

- Főleg nem az előző kormánynak. Voltak hibák?

– Az alapvető hiba az volt, hogy az ország eljuthatott oda, hogy etnikai alapon gyilkosságokat követhettek el. Ha más, nagyon súlyos hiba lett volna, akkor azt a jelenlegi honvédelmi vezetés már régen kijátszotta volna a KBH volt vezetője ellen.

- Miképpen lehetséges, hogy a gyilkosságból sorozat lett, miközben állítólag a szolgálatok végzik a munkájukat, szemmel tartják a szélsőjobbos lehetséges elkövetőket, beépülnek közéjük?

– A szolgálatok működése nem tartozik a nyilvánosságra. Akinek ez a feladata, az teszi a dolgát.

- De levonható a következtetés, hogy nem jól végzi, ha egy ilyen gyilkosságsorozat megtörténhetett.

– Nem vonható le.

- Nem azért tartjuk a szolgálatokat, hogy az ilyen eseteket megelőzzék?

– Ilyen alapon az FBI, a CIA összes emberét is ki kellene rúgni.

- Na, ez nem a mi gondunk.

– Egy titkosszolgálat sajnos nem tud mindig mindent megakadályozni. Erre törekszik, de csak egy csíramentes laborban volna rá képes.

Az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy az Európai Unióban minden macska és kutya esetében kötelező legyen a mikrochip beültetése és a nyilvántartásba vétel, az illegális állatkereskedelem visszaszorítása és az állatjóléti szabályok megerősítése céljából.