GVH vizsgálat indult a Temu ellen
Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a kínai Temu online piactér ellen.
A kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban olyan sok bejelentés érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz, hogy vizsgálatot indít. A GVH vizsgálói értékelik a beadványokban foglaltakat, illetve részletes adatgyűjtést végeznek, ezek alapján pedig a nemzeti versenyhatóság megteszi a szükséges intézkedéseket a magyar fogyasztók védelme érdekében, indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárást indít – közölte a Hatóság.
A GVH azt vizsgálja, hogy tisztességtelen- e a Temu kereskedelmi gyakorlata
A bejelentéses eljárásokban a GVH azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei, azaz felvetődik-e a GVH hatáskörébe tartozó, valószínűsíthetően a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás a bejelentett vállalkozás részéről. A bejelentéses és panaszos eljárásokról részletes tájékoztatás itt érhető el. A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, hogy ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, pl. a vizsgált tevékenység kiterjedt, illetve nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon – írja közleményében a Hivatal.
A magyar kereskedők szerint tisztességtelenül jár el a Temu, ezért fordultak a GVH-hoz
Az elmúlt hónapokban lépten-nyomon a Temu hirdetéseibe lehetett botlani, így azok is megismerhették nevét, akik egyébként az online rendelést csak viszonylag korlátozott számban veszik igénybe. Az online piactér üzemeltetője a kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat. Az őszi és a koratéli időszakban egyre nagyobb népszerűségre tett szert a felület, ez pedig nemcsak a marketingkampánynak volt köszönhető, hanem a magyar nyelven elérhető weboldalnak is. Ráadásul forintban adja meg az árakat rendkívül olcsón, így gyakorlatilag olyan érzése lehet az embernek, hogy egy hazai webshopban vásárolna.
A különbségek egyértelműen az árakban mutatkoznak meg, és ez már most rányomja bélyegét a hazai webáruházak üzemeltetőinek eredményeire. A Temu már most veri az eMagot. A vonatkozó statisztikák alapján elmondható, hogy a TEMU-hoz az elmúlt 28 napban ( vagyis januárban) 316 146 látogató érkezett a magyarországi felületen, magyar IP-címekről. Ezzel szemben az emag.hu mindössze közel 294 ezer látogatót tudhatott magáénak. Az összes oldallátogatás 28 nap alatt a TEMU esetében kétmillió volt, az eMag-nál mindössze másfél millió – írja az ekerhirado.
A Temu versenyjogi és egyéb fogyasztóvédelmi egyéb szabályokat sért a magyar kereskedők szerint
A TEMU koncepciójának egyik alapja az, hogy a gyártókat és a fogyasztókat közvetlenül köti össze, innen az óriási árelőny. Versenyjogi szempontból a dömpingár alkalmazása és az ingyenes szállítás lehet problémás. Az Ecommerce Hungary e-kereskedelmi szövetség szerint számos jogsértést követhet el a webáruház, ezen felül többen gyanítják, hogy a cég szándékosan vállal be jelenleg veszteségeket a piacszerzés és az agresszív terjeszkedés érdekében.
A cég korábban csak annyit közölt az Ecommerce Hungary fellépésével kapcsolatban: „A Temu teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy betartsa a törvényeket és az előírásokat minden olyan országban és régióban, ahol tevékenykedik.” Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke szerint „a Temu akkor is nagyon kemény versenytárs lenne, ha minden szabályt betartana”. Viszont szerinte egyáltalán nem biztos, hogy ez így is van. A szakember felidézte, hogy a kínai vállalattal kapcsolatban a hazai online hirdetők már több hónapja panaszkodnak.
(Kiemelt képünk illusztráció: a Temu az App Store-on egy telefon képernyőjén és a háttérben egy képernyőn megjelenő Temu logó látható. Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)