„Teljesen taccsra tesznek egy generációt ebben az országban”
Élesen bírálta a kormány tankönyvellátás rendjéről szóló törvényjavaslatát kedden a szocialista Kunhalmi Ágnes, aki hazugságnak nevezte, hogy kizárólag piaci érdekek domináltak eddig a tankönyvpiacon.
Az ellenzéki politikus sajtótájékoztatóján azt mondta, a vasárnap benyújtott tervezet a szaktárca vezetőjének a tankönyvpiacon történő „egyeduralkodását” teremti meg.
Úgy vélte: hazugság, hogy kizárólag piaci érdekek domináltak eddig a tankönyvpiacon. Eddig is megvolt az állam felelőssége, és nem tudott a piac az állam akaratával szemben érvényesülni – mutatott rá, hozzátéve: a tankönyvpiac jól működött eddig, az állami jogszabályok biztosították akaratának érvényesülését. Kunhalmi Ágnes szerint a Kello létrehozásával, a terjesztés állam általi „benyelésével” romlottak a szolgáltatások – írja az MTI. Szólt arról is, hogy hamarabb elkérték a szülőktől a tankönyvek árát, és még ma sincs ott minden gyermeknél a megfelelő tankönyv. Ha nemcsak a terjesztést, hanem a kiadást is államosítják, akkor további romlásra kell számítani – jelezte. Kitért a közmunkásoknak fejlesztett tananyagokra, és azt kérdezte, hogy ez a színvonal várható-e az egész tananyagfejlesztés területén.
Az MSZP-s politikus problémásnak nevezte azt a kormányzati szándékot, hogy minden gyermeknek az országban mindenhol egyforma minőséget biztosítanának az „egyentankönyvvel”, ami a minőség javulását hozza magával. Aki egyformaságról beszél, az nem való a szakmába, sem oktatáspolitikusként, sem pedagógusként, ugyanis a gyerekek eltérő családi körülmények közül érkeznek, különböző képességekkel – fejtette ki, hangsúlyozva: nemcsak a módszertani szabadságot veszik el, hanem az egész rendszer képtelen lesz alkalmazkodni a gyermekek eltérő képességihez. Mindennek az lesz a következménye, hogy nagyon durván romlik majd a gyerekek teljesítménye – mondta.
A szocialista politikus leszögezte, hogy a tankönyvellátás régi rendszerét vissza kell állítani, az ugyanis jól működött, érvényesült az állam akarata, kontrolláló szerepe és a piac jótékony hatása egyaránt. Vissza kell kapcsolni újra a pedagógusokat a döntéshozatalba, nem lehet, hogy egy minisztériumi szobából mondják meg, Kazincbarcikán, Kiskunmajsán vagy a Rózsadombon mit kell tanítani – jelentette ki.
Kunhalmi Ágnes szerint a jövő évi választások tétje, meg tudják-e akadályozni, hogy egy generáció „teljesen taccsra menjen ebben az országban”. Milyen munkaalapú társadalom lesz az, amiről a miniszterelnök beszél, ha ilyen oktatási rendszer és ilyen tudás van? – tette fel a kérdést, és utalt a közelmúltban nyilvánosságra hozott PISA-felmérés romló eredményeire is.
Szerinte a mostani oktatási rendszer nem szól másról, mint hogy a szegény gyermekeket „kipasszírozzák” az oktatási rendszerből, és akik bent tudnak maradni, azok sem kapnak megfelelő képzést.