Teljes nonszensz

A tizenkét pillérből álló Norvég Alapok közül kilenc pénzét a kormány kiszervezett hivatala, a Széchenyi Programiroda koordinálja. A fennmaradó három – a Norvég Civil Alapok – támogatásait pedig, a kabinettől függetlenül, az Ökotárs Alapítvány osztja. A kormány, személy szerint Lázár János szerint viszont egységesen, minden pénzt a kabinetnek kellene terítenie, ám a norvégok ebbe nem mennek bele. A norvég nagykövet asszony azt mondja: a Civil Alapok 2004 óta 16 országban működnek, mindenütt szinte ugyanolyan rendszerben, de sehol nem tapasztaltak még csak hasonlót sem ahhoz, mint ami Magyarországon történik. LAMPÉ ÁGNES interjúja.

2014. június 12., 08:58

- Állóháborúba feszül a két ország?

– Természetesen szó sincs semmilyen háborúról. A kétoldalú kapcsolatok nagyon jók, sok területen remekül együttműködünk. Az viszont tény, hogy a Norvég Civil Alapok ügyében nem értünk egyet.

- Tíz magyarból kilencnek fogalma sincs, mik azok a Norvég Civil Alapok.

– Mivel Norvégia nem tagja az EU-nak, viszont 1994-ben beléphettünk az unió belső piacára, cserében részt vállalunk az újonnan belépő tagállamok támogatásából. Magyarországra a jelenlegi, 2009–2014-es időszakban 153 millió eurót, vagyis mintegy 40 milliárd forintot hozunk.

- Aminek akár örülhetnénk is.

– Két ponton alakult ki vita. A Norvég Alap pénzét államközi megállapodás értelmében döntő részben a magyar állam illetékes hatósága, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség osztja szét. Az egyezség kitér arra is, hogy a programokat melyik szervezet koordinálja, s azt is rögzíti, hogy a magyar kormánynak bármely változtatás előtt kötelessége konzultálni velünk. A magyar kormány a közelmúltban megváltoztatta a rendszert: megszüntette a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, és a Széchenyi Programirodához rendelte a Norvég Alappal kapcsolatos tennivalókat is. Mindezt a mi megkérdezésünk nélkül. Azóta több találkozónk volt, de a magyar fél nem állt elő számunkra is elfogadható megoldással.

- Amúgy mi a bajuk a Széchenyi Programirodával?

– Az átszervezéssel kapcsolatban előzetesen egyeztetni kellett volna a donorokkal. Ami a Széchenyi Programirodával szemben a legfontosabb kifogás, hogy a szervezet nem része a központi államigazgatásnak, noha a nemzeti kapcsolattartóval szemben az összes kedvezményezett országban alapvető elvárás, hogy az központi kormányzati intézmény legyen, mondjuk az EU-s programokat is kezelő minisztérium.

- Folytatják a tárgyalásokat?

– A héten lesz újabb egyeztetés, ott majd kiderül a felek álláspontja.

- Kivel tárgyal?

– A Miniszterelnöki Hivatallal.

- Lázár Jánossal? Vagy Csepreghy Nándor helyettes államtitkárral?

– Nem. A miniszterelnökség egy másik vezető beosztású képviselőjével.

- Ebben a témában az említett uraké a döntés és a kommunikáció.

– Nem mi döntünk arról, kit küld tárgyalni a másik fél.

- A minap Norvégiában berendelték Jeszenszky Géza magyar nagykövetet.

– Annak más oka volt: a Civil Alapnak a Központi Ellenőrzési Hivatal (Kehi) általi vizsgálata. Az igazi probléma a Norvég Alapokat kezelő programkoordinátori szervezet.

- A kormány szerint a fő gond az önök által támogatott pályázati alapkezelő, az Ökotárs Alapítvány politikai kötődése az LMP-hez. Lázár Jánosék úgy vélik: ebben a felállásban a norvég kormány a Lehet Más a Politikát pénzeli, és ezzel beavatkozik a magyar belügyekbe.

– Ez teljes nonszensz. Nem nézzük jó szemmel az Ökotárs elleni támadást, ugyanis ez nem politikai szervezet. Sikeres programokat koordinál, minden szempontból megfelel az elvárásainknak. Ahogy a norvég Európa-ügyi miniszter is kijelentette: az Ökotárs semmilyen formában nem támogat egyetlen pártot vagy politikai szervezetet sem. A civil szektort segíti, bármiféle politikai tevékenység támogatása ellentétes volna a kétoldalú megállapodásokkal és az érvényes szabályzatokkal is. Ezért nem értünk egyet a magyar kormány kommunikációjával és a Kehi vizsgálatával sem. Ez utóbbi véleményünk szerint jogilag sem lehetséges, hisz nem a magyar adófizetők pénzéről van szó.

- Mégis zajlik a vizsgálat.

– Mert a magyar kormány percepciója más, mint a miénk.

- Önöket nem zavarja, hogy az LMP-hez köthető személyek is ülnek az Ökotárs vezetésében?

– Senkinek sincs megtiltva, hogy egy párt tagja legyen. Olyan projektek is részesültek támogatásból, amelyek a kormánypárthoz kapcsolódnak. Ezek a szervezetek általában politikailag aktív embereket találnak meg.

- Sikerülhet meggyőzniük a kormányt?

– Folytatni szeretnénk a tárgyalásokat. Megvárjuk az audit eredményét.

- Más országban látott már hasonlót?

– A Norvég Civil Alapok 2004 óta 16 országban működnek, mindenütt szinte ugyanolyan rendszerben, de sehol nem tapasztaltunk még csak hasonlót sem ahhoz, mint ami most Magyarországon történik.

- Miként értékeli a magyar kormány hozzáállását?

– Nem vagyok illetékes minősíteni a kabinet döntéseit. Azt viszont hangsúlyozom: a Civil Alapok támogatása nem magyar közpénz.


- Mégis elfogadják az ellenőrzés eredményét. Hogy van ez?

– Megoldást szeretnénk. Számos, kis közösségeket támogató projektünk van függőben, jó pár ember megélhetése függ tőlük. A minap épp Kaposvár környékén jártam, ahol a pénzből helyi szervezet jött létre, jövedelmet biztosítva ottani kézműveseknek, népművészeknek, főleg nőknek. Mindent meg kell tennünk az ehhez hasonló programok megmaradásáért. Ki kell mondanom: rendkívül aggódom.

- Mivel magyarázzák a magyar kormány viselkedését?

– Nehéz megérteni. Mi érett demokráciában élünk, amelynek egyik alappillére a független civil szektor. Azt a magyar féltől kell megkérdezni, hogy mik az ő indítékai.

- Nem új keletű ez a probléma. Navracsics Tibor akkori közigazgatási miniszter már 2012-ben számon kérő levelet írt a norvég külügyminiszternek arról: „negatív visszajelzéseket” kapott a Norvég Civil Alap pénzeit koordináló szervezet pályáztatási módszereiről.

– Az Ökotárs kiválasztásáról valóban volt némi vita. A donor országoktól érkező pénz szétosztására és az adminisztráció végzésére megfelelő, tapasztalt szervezetre van szükség. Ennek semmi köze a politikához. És hadd jegyezzem meg: a kormány delegáltjai megfigyelőként részt vesznek a projekteket kiválasztó bizottságokban.

- Nem szavazhatnak, nincs beleszólásuk a döntésbe.

– Elmondhatják a véleményüket, és így befolyásuk lehet arra, melyik projektet választják. Visszatérve az Ökotársra: a nyílt pályázat során az összes kritériumot előre meghatároztuk. Kellett tapasztalat a pénzosztásban, megfelelő pénzügyi és adminisztratív kapacitás, erős kötődés az ország civil társadalmához, valamint kritérium volt a kormánytól való függetlenség. Nyolc pályázó közül csak az Ökotárs felelt meg ezeknek az elvárásoknak. Egyébként a norvég külügyminiszter kimerítően válaszolt Navracsics úrnak, aki értesüléseink szerint tudomásul vette a norvég álláspontot.

- Ehhez képest néhány hónappal később Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere levelezett a norvég kormánnyal ugyanebben a témában.

– Így volt, s válaszként a miniszter úrnak is elmondtuk érveinket.

- És most jött Lázár János.

– Sajnálatosnak tartjuk, hogy újra felvetődött a téma. A projektjeink vezetői is aggódnak. Mi nem függesztettük fel a Norvég Civil Alapok működését, éppen hogy a Miniszterelnökség szeretné ezt, de mi nem akarjuk. Nem győzöm elégszer ismételni: ez nem magyar pénz.

- Norvégiában van visszhangja az eseményeknek?

– Van, nem is kicsi. A norvég médián kívül is port vert fel az ügy, a minap épp a Chicago Tribune-ban olvastam erről szóló cikket, pedig az igencsak messze van Norvégiától, Magyarországtól, de még Európától is. Norvégiából nehéz megérteni, mi folyik itt, mert a hozzájárulást segítségnyújtásnak szántuk.

- Személyesen hogy éli meg az eseményeket?

– Szakmailag állok hozzá, nem kommentálom a kialakult helyzetet. Az, hogy lesz következő megbeszélés, már önmagában jelzi, folytatjuk. A nemzeti kapcsolattartó kérdése számunkra nagyon fontos. A lényeg, hogy része legyen a központi adminisztrációnak, és ne szervezzék ki külsős céghez. Ez ellentmondana a jogszabályainknak.