Változnak a tb szabályai – a jövőben ezt már senki nem kapja meg
A TB-jogviszony igazolása megváltozik, erről minden dolgozónak tudnia kell.
Egy fontos iratot a jövőben már nem állítanak ki a munkáltatók: a tb-jogviszony, valamint az egészségügyi ellátásra vonatkozó adatok rögzítésére szolgáló tb-, vagy más néven OEP-kiskönyv megszűnik, ezt már nem kapják meg a munkavállalók papír alapon – derült ki a Belügyminisztérium tájékoztatásából, amelyről többek között az InfoStart is írt.
Aki már túl van legalább egy munkahelyváltáson, ideális esetben már találkozott a jellegzetes, rózsaszín dokumentummal, amely a társadalombiztosítási jogviszonyt igazolja. A vastag papírra nyomtatott, könyvszerűen összehajtogatott irat a munkaviszony megszüntetésekor kiadandó irat, ezt a munkavállalónak az új munkahely le kell adnia új szerződéskötéskor.
Amennyiben a dolgozó életében először létesít munkaviszonyt, esetleg a könyv eltűnt, a munkahely feladata kiállítani egy tb-kiskönyvet, és abban rögzíteni a társadalombiztosára vonatkozó adatokat. Erre azonban a jövőben már nem lesz szükség.
A tb szabályai is módosulnak
Az egészségügyben megfigyelhető digitalizációs folyamatok ezt a területet is elérték, így a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint az egészségbiztosítási adatokat, valamint a társadalombiztosításra vonatkozó információkat papíralapon már nem kötelező rögzíteniük a munkáltatóknak, tehát a jövőben nem lesz szükség az eddig megszokott tb-kiskönyvre.
Természetesen az ezekben szereplő adatok továbbra is lényegesek, azoknak digitális formában elérhetőnek kell maradniuk. A kiskönyv megszüntetését az teszi lehetővé, hogy a foglalkoztatói adatszolgáltatásnak köszönhetően az adatok a digitális nyilvántartásban könnyedén elérhetőek.
A Belügyminisztérium kiemelte, hogy a z új rendszerben pillanatok alatt lekérdezhetővé válnak az adatok, és ennek számos előnye lesz mind a munkáltatókra, mind a dolgozókra nézve. Az egyes vállalkozások mentesülnek egy kötelezettség alól, hiszen nem szükséges külön, papíralapon kiállítaniuk, illetve tárolniuk ezeket a dokumentumokat.
További előny az is, hogy az egyes adatok naprakészek a rendszerben, ez az ügyintézési folyamatokat is felgyorsítja, hiszen a hatóságok és a munkahelyek is gyorsabban hozzáférnek a szükséges információkhoz. Ehhez kapcsolódóan az is lényeges, hogy újítás, hogy nem kell attól tartani, hogy nem megfelelően szerepel valamely adat a rendszerben, hiszen ezek automatikusan megjelennek itt is. Így a jogviszony, illetve az egyes ellátások formája is egyértelművé válik, amivel kapcsolatban korábban több hiba is adódott: a Belügyminisztérium felhívta a figyelmet arra, hogy a papíralapú dokumentumokba nem minden esetben kerültek be bizonyos adatok, például a táppénz, csed, gyed vagy az egyéni vállalkozói jogviszonyok és kifizetések, így a tb-kiskönyvek sok esetben hiányosak. A minisztérium szerint azonban mindezen problémákat a digitalizáció orvosolni fogja a jövőben.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)