Tarlósék felelősök után kutatnak

A 3-as metró teljes pályaszakaszának felülvizsgálatát rendelte el Tarlós István főpolgármester. Az alagutakban csak műszakilag engedélyezett szerelvények közlekedhetnek.

2012. május 13., 07:16

A 3-as metró teljes pályaszakaszának felülvizsgálatát rendelte el Tarlós István főpolgármester - tájékoztatta Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szombaton az MTI-t. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV közös közleményben hangsúlyozta: a vonal nem életveszélyes, az üzemeltetés biztonságos.

A hivatal közleménye szerint a vonalon közlekedő szerelvények felújításáról a főpolgármester már 2011-ben rendelkezett, és az jórészt meg is történt. A városvezető a pályaszakasz felülvizsgálata mellett elrendelte a felelősség kérdésének vizsgálatát is a 3-as metró "évtizedes általános elhanyagolt állapotáért". A hivatal azt is leszögezte: az alagutakban csak műszakilag engedélyezett szerelvények közlekedhetnek. A BKK és a BKV arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a 3-as metróvonal biztonságos működtetéséért felelős BKV műszaki vezetése "üzemeltetői felelőssége teljes tudatában kijelenti, hogy a vonal nem életveszélyes, az üzemeltetés biztonságos".

Növekvő kockázatok

Megjegyezték, hogy a felújítás időszerűsége és szükségessége kétségtelen tény, annak további késedelme pedig hordozhat magában növekvő kockázatokat. Mint írták, az elmúlt másfél évben a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV vezetése mindent elkövetett azért, hogy a 3-as vonal felújítására a szükséges forrásokat biztosítsa, az uniós forrásokat megszerezze. Felidézték, hogy Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató is sokszor folyamodott a támogató szervezetekhez, mert a főváros és a BKV nem rendelkezik elegendő saját forrással a sok tíz-, akár 100 milliárd forintos beruházáshoz, e célra pedig uniós források elérhetőek.

A közlemény szerint a BKK vezetője legutóbb éppen a héten fordult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez a 3-as metró felújításának támogatása ügyében, s bíznak a mihamarabbi pozitív elbírálásban. Kitértek arra is, hogy az elmúlt másfél évben - a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán - a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem felmérte a 3-as metró járműveit, ennek ajánlásait pedig a BKV megfogadta.

Keresik a felelősöket

Hozzátették, hogy Tarlós István utasítására az elektromos berendezések, továbbá az infrastruktúra állapotának átfogó műszaki felülvizsgálata is haladéktalanul megtörténik. A BKK és a BKV azt is megjegyezte, hogy "a 3-as metró állapota nem az elmúlt hónapokban, és nem is 1-2 év alatt romlott le, 2010-ig bezárólag pedig lényegében semmilyen előkészületet nem tett a főváros vezetése a 3-as metró szükséges felújítására, amelynek kapcsán a felelősség vizsgálata is elengedhetetlen. Egy metrószerelvény cseréje a forrásbiztosítással, közbeszerzéssel, típusengedélyeztetéssel, gyártással együtt minimum 4-5 év, tehát ahhoz, hogy mostanra legyenek új szerelvények, a döntéseket 2006-2007-ben kellett volna meghozni - mondanunk sem kell, hogy még csak előkészítő jellegű döntés sem született akkoriban" - áll a közleményben.

Az észak-déli vonal népligeti állomásánál múlt szombaton két darab, két-két négyzetméteres rész szakadt le a díszmennyezetből. Kedden ideiglenesen óránkénti 20 kilométeres sebességre kellett korlátozni a metrók sebességét a 3-as vonalon, mivel a Nagyvárad tér és a Népliget között, a belvárosba vezető pálya egyik kitérőjében úgynevezett sínfejkitörést találtak. Pénteken az egyik szerelvény vezetőfülkéjében izzottak elektromos kábelek, tűz nem keletkezett, de a műszaki hiba miatt egy ideig pótlóbuszok szállították az utasokat a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között.

Leállíttatná a kritikus szakaszokon a forgalmat a BKV-figyelő blog

A 3-as metró kritikus műszaki állapotban lévő szakaszain a forgalom leállítását kéri a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a BKV-figyelő blog szerkesztője.

Gál Mihály az MTI-hez szombaton eljuttatott levelében - amelyet hétfőn ad át a hatóságnak - azt írta, kéri, hogy független szakértők bevonásával vizsgálják meg a 3-as metró alagútjának, pályájának és állomásainak állapotát, és állítsák le a forgalmat azon a szakaszon, ahol már nem garantálható a biztonságos közlekedés.