Támadás a jogállam ellen

A tavaszi ülésszak lázas törvénygyári termelése után a képviselők kipihenték magukat, és hamarosan visszatérnek az országházi padsorokba. Az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet igazgatója szerint az új törvényhozás eddigi munkájából olyan veszélyes rendszer bontakozik ki, amelyben személyek testesítik meg az intézmények hatalmát. A kérdező BARÁT JÓZSEF.

2010. szeptember 13., 11:13

- Van jogász, aki úgy vonja meg az új parlament munkájának mérlegét, hogy az minden törvényt a jogalkotásról szóló előírások megsértésével, tehát törvényellenesen fogadott el. Egyetért?

– Tény, hogy az Országgyűlés számos döntésével megszegte a jogalkotási törvényt és a házszabályt is. Ez két okból is baj. Az egyik formai:
a szabályokat még akkor is be kell tartani, ha túlságosan nehézkesek, és talán nem is teljesen ésszerűek. Mert nincs jogállam a törvények tisztelete híján. Vannak azonban tartalmi és szakmai követelmények is, amelyeknek az a céljuk, hogy a társadalom és a törvénygyár között legyen eleven kapcsolat. Ez pedig különösen fontos egy olyan helyzetben, amikor a jogalkotási tervekről a választási kampányban egyáltalán nem esett szó. A választók tehát ebben az esetben sem tudták azt, hogy mire adnak felhatalmazást.

- A Fidesz vezető jogászai olyasmire hivatkoznak, hogy a hatásvizsgálatokat előíró jogalkotási törvény valójában elavult, hogy a választási kampány maga is felfogható nagy társadalmi vitának, és hogy azért kellett egyéni képviselői indítványokkal megkerülni a minisztériumokat, mert nem bíznak a régi apparátusban.

– Ezek komolytalan érvek. Persze a forradalmi retorikába beleillik azt mondani, hogy nem bízunk a bukott rend régi apparátusában, de ehhez előbb fel kell tenni a kérdést: tényleg forradalom volt-e Magyarországon? Mi győzött, és mi bukott meg? Erről vitatkozni sem tudok, annyira nevetséges. A hatodik szabad választást követően utólag meghirdetni, hogy „na, ez volt most a forradalom”: ez nemcsak intellektuálisan minősíthetetlen, hanem erkölcsileg is.

- Viszont praktikus. Ha ugyanis forradalom van, akkor a törvényesség korábbi keretei érvényüket vesztik. Forradalomban az a törvény, amit a győztes akar.

– Hát ez ezer sebből vérzik. Ennek alapján azt is ki lehet jelenteni, hogy ezután a bíróságok nem a törvények alapján, hanem mondjuk a forradalmi néptudat szerint ítélnek.

- Vannak, akik már ilyesmit is látni vélnek.

– Szerencsére ezt én még nem vettem észre. Engem más nyugtalanít: hogy bizonyos tényállások alapján egyes esetekben eljárásokat kezdeményez az ügyészség, amelyek később törvényes keretek között futnak, más esetekben viszont hasonlóan értékelendő tényállások alapján nem indul eljárás. De ez nem a bíróságok hibája, hanem az ügyészséget terhelő probléma. Ami például a szűkebb szakmámat, az adatvédelmet érinti: számomra csalódást keltő volt, hogy az ügyészség nem indított eljárást, amikor Kubatov Gábor azzal dicsekedett, hogy név szerint tudják azonosítani a komcsikat az egész országban. Az ügyészséget feltűnően nem érdekelte a bűnös frekvenciaosztás ügye sem, és hosszan lehetne sorolni a hasonló eseteket, visszamenve akár egészen Kaya Ibrahimig.

- A Fidesz-többség alighanem Guinness-világcsúcsot döntött az alkotmánymódosítások számát és gyakoriságát illetően. Ami arra utal, hogy a „forradalmi üzenet” következtében a törvényesség viszonylagossá lett.

– Szerintem ami itt történik, az éppen ellentétes a forradalmi gondolkodással. Igaz, én az erőszak ellenzőjeként nem vagyok a revolúciók híve, mert az a képzet társul hozzájuk, hogy térdig gázolnak a vérben. Ám a forradalmakat nemes eszmék jegyében vívják. Itt meg nagy a hiány nemes eszmékben. Mit látunk? Beterjesztenek egy törvénytervezetet arról, hogy aki fegyveres erőknél szolgált, öt éven át nem indulhat választáson. Aztán hirtelen rájönnek, hogy hoppá, ez a mi emberünkre is vonatkozik majd. Erre másnap megváltoztatják a törvényjavaslatot. Az eset éles fénnyel világít rá arra, milyen fokon hiányzik az erkölcsi elem a mai jogalkotásból.

- De miért? Kell-e nemesebb cél annál, mint amit a Nenyi deklarál: „Legyen béke, szabadság és egyetértés.”

– Az Eötvös Károly Intézetben ki is függesztettük, művirággal keretezve.

- A Nenyi telis-tele van nemes eszmékkel.

– A Nenyi annyira rossz szöveg, annyira ellenáll a szövegkritikának, hogy nekünk itt az intézetben egyszerűen beletörött a bicskánk. Elkezdtünk mondatról mondatra haladni benne, mint valami értelmes textusban, de kiderült, hogy nem lehet. Mert nem értelmes szöveg.

- Hanem mi?

– Vakszöveg. Amikor a tördelőszerkesztők jelezni akarják, hogy majd írás kerül egy felületre, odaöntenek valami szavakból, betűkből álló kását, ezzel jelezve, hogy itt lesz valami. Ez a vakszöveg. Ilyen a Nenyi is. Ilyen szöveggel, ezzel a pecával egy szabad országot megakasztani... ez azért nekem sok.

- Amikor futószalagon készülnek az alkotmánymódosítások, bennem, laikusban automatikusan felvetődik a kérdés: lehet-e egy alkotmánymódosítás alkotmánysértő? Hogy az Alkotmánybíróságnak, amely felesküdött az alkotmányra, tényleg szó nélkül kell-e hagynia a szöveg erózióját?

– Ez bonyolult kérdés, amelyre ma nincs egyértelmű válasz. A magyar Alkotmánybíróságnak van egy korai állásfoglalása, amely szerint a testületnek nincsen felhatalmazása arra, hogy az alkotmánymódosítások alkotmányosságát megítélje. Ennek azonban ellentmond a tétel, amelyet Paczolay Péter, az Alkotmánybíróság elnöke még a választások előtt az Eötvös Károly Intézet teadélutánján mondott. Azt fogalmazta meg, hogy az Alkotmánybíróságnak igenis lehet joga arra, hogy alkotmánysértő alkotmánymódosításokat felülbíráljon. A kétharmad pedig az alkotmányosság elvei szerint egyébként sem ad felhatalmazást arra, hogy a kisebbséget a többség elnyomja.

- De ki fogja ezt kikényszeríteni? Isten, a történelem ura?

– Ezt a fordulatot többen próbálták értelmezni. Úgy hiszem, hogy ez a megfogalmazás teológiai értelemben is rendkívül problematikus.

- Már csak azért is, mert a katolikus tanítás szerint Isten szabad akaratot adott az embereknek.

– Miközben a történelem olyan tömeggyilkosságok, értelmetlen erőszakoskodások, emberárulások sorozata, amelyekért általában nem szokás Istent felelőssé tenni.

- Az én kérdésem azonban arról szól: ki van abban a helyzetben, hogy megakadályozhassa bármiben a kétharmados többséget?

– Azért a mai világban, az Európai Unióban vannak általános szabályok. Magyarország részese egy sor nemzetközi egyezménynek, azok kötelezettségeket teremtenek. Például az állampolgárok jog előtti egyenlőségét tilos megsérteni, mint ahogyan Magyarországon a halálbüntetést nem lehetne visszaállítani. Sőt – hogy egy részletező példát mondjak –, az adatvédelem független hatóság oltalma alatt tartandó. Ezek nemzetközi jogi kötelezettségek. Más előírások bevezetését maga a társadalom utasíthatja el. Elvben. Mert engem nagyon meglepett, hogy nem alakult meg a közszolgálati médiumok sztrájkbizottsága abban a pillanatban, amikor nyilvánosságra hozták a médiatörvény tervezetét. Helyette talpnyalási bizottságok alakulnak.

- Nem értem, mit nem ért. Az újságírók ma Magyarországon kiszolgáltatottak, kiéheztethetők. Kirugdalhatók, megalázhatók, és senki sem mozdítja értük a kisujját sem.

– Én azt mondom, hogy az újságíróké olyan szakma, amely a szabadság szeretetével függ össze szorosan. Tehát egy újságírónak a világ minden országában hangoskodnia kell, ha sértik a sajtószabadságot.

- És holnaptól már nem tud megélni újságírásból.

– Értem én ezt, mégis úgy érzem: ma is a Kádár-korszakban élünk, ahol mindenki félti a maga virtuális Trabant-kiutalását.

- Vagy a gyerekei kenyerét. Lépjünk tovább: a tavaszi törvényhozási ciklusban elfogadott törvények alapján több elemző is arra a következtetésre jutott, hogy Magyarországon megszűnt a jogállam. Ön mit gondol erről?

– Én még nem temetném a jogállamot. Itt bonyolult társadalmi tényezők összjátékáról van szó. Az ügyészség függetlensége például egyáltalán nem jogállami kívánalom, a bírói függetlenség viszont alapvető követelmény. Ahol megszűnik a bíróságok függetlensége, ott nincsen jogállam. De Magyarországon nem ez a helyzet. Egy másik ilyen kritérium: ahol nincs sajtószabadság, ott megszűnik a jogállam. De szerintem a sajtószabadság elleni mégoly durva támadások sem jelentik azt, hogy nálunk vége a sajtószabadságnak.

- De mi történik ott, ahol kiiktatják az ellenőrző funkciókat, ahol az alkotmánybíróságot meggyengítik, ahol az állami számvevőszék pártkatonák kezébe kerül, ahol a közszolgálati médiát állami ellenőrzés alá hajtják?

– Tény, mindez súlyos támadás a jogállam ellen. Ám az események kimenetelét még nem látjuk. Én már a 2006-os könyvemben is azt állítottam, hogy az 1989-es jogállami forradalom által létrehozott harmadik köztársaság elbukott. Ám ezt megkülönböztetem a jogállam bukásától. Szerintem egy ma még körvonalazatlan negyedik köztársaság felé tartunk.

- Miért bukott el a harmadik köztársaság, évekkel a választások előtt?

– A rettenetes züllöttsége miatt. Volt egy rendszerünk, amely egy jól működő államszerkezet kerete lehetett volna. Ám a szabadelvű demokráciák legnagyobb ellenségei önmaguk: sokszor képtelenek megvédeni magukat a züllöttségtől és a korrupciótól. Az intézmények mögött piti bűnözők olyan borzalmas vircsaftot rendeztek, amelyre a magyar társadalom rossz választ adott, de érthető választ: akkor legalább legyen arca a hatalomnak. Hát van.