Szlovák rendszám: a summantók járnak jól
A kormány azt tervezi, hogy a megfordítanák a bizonyítási kényszert a külföldi rendszámmal autózók esetében, így az autósnak kellene bizonyítania, hogy jogosan használ külföldi rendszámot. Szakértők szerint az ötlet jó, viszont igazságtalan, ha a "szlovák rendszámot" magyarra cserélők ezúttal is jobban járnak. Ha ugyanis időben visszalépnek, a fizetendő adó felét kellene csak kifizetniük.
A "szlovák rendszámos" autók ellen hozna törvényt a kormány. Rogán Antal ugyanis a héten úgy nyilatkozott, hogy az osztrák módszerhez hasonlóan megfordítanák a bizonyítási kényszert a külföldi rendszámmal autózók esetében. Ez azt jelenti, hogy az autósnak kellene bizonyítania, hogy életvitelszerűen él külföldön, ezáltal jogosan használ külföldi rendszámot - adta hírül a
Népszava.A javaslat valóban indokolt lehet, miután az autósok idegeit borzolják azok a külföldi rendszámos autók, amelyek 130 helyett 200-zal hajtanak, ráadásul a leállósávban - kommentálta a hírt Kovács Kázmér közlekedési jogász. Szerinte nem igazságos, hogy ezek a gépjármű-tulajdonosok kibújnak a felelősség alól, és még a közlekedési szabályokat sem tartják be.
A Magyarországon hatályos objektív felelősség elve ugyanis csak a magyar rendszámú autókra terjed ki, így a külföldi autókat csak tettenérés esetén lehet megbüntetni. Hasonlóan érvelt Rogán Antal is, aki szerint jelenleg tízezer és harmincezer közé tehető a külföldi rendszámmal autózók száma, akik ezzel bújnak ki az áfa, és a regisztrációs adó fizetési kötelezettségük alól.
Ezzel megközelítőleg 10 milliárd forintnyi összeg kerül ki az államkasszából, ráadásul ezeknél az autósoknál lényegesen nehezebb a parkolási bírságok vagy a gyorshajtás miatt kiszabott büntetések behajtása is.
Kovács Kázmér szerint ugyanakkor nem szabad, hogy a cél érdekében indokolatlanul túlzó rendszer jöjjön létre. Az objektív felelősséget is kiterjesztették a parkolási vétségekre, holott csak a súlyos közlekedési devianciákra kellett volna - fogalmazott, hozzátéve: azt is lehetett hallani, hogy csak azok mentesülnének a büntetés alól, akik megdönthetetlen bizonyítékkal rendelkeznek arról, hogy életszerűen élnek kint. Elegendő lenne, ha megelégednének a valószínűsítés kötelezettségével - fűzte hozzá.
Ellentmond az uniós alapelveknek?
A szlovák rendszámos autósok - a jogszabály elfogadása után - nem hivatkozhatnak az unió egyik alapelvére, a szabad piacra sem. Az Unió és az Alkotmánybíróság ugyanis több alkalommal is vizsgálta a regisztrációs adó jogosságát, s csak mindössze azt találták aggályosnak, hogy az eredeti szabályozás nem tett különbséget az autók között. A jogszabály változtatása után azonban ezt is orvosolták, így már más összegű adót kell fizetniük a gépjármű-tulajdonosaknak a környezetvédelmi besorolás és a köbcenti alapján.
Elvileg azt is könnyedén meg lehet állapítani, hogy valaki életszerűen él-e külföldön. Egy cég esetében ehhez elegendő a tavalyi mérleg bemutatása.
Mire számítsanak az autósok?
Rogán Antal szerint még a nyári szünetig dönthet a parlament a törvénymódosításról. Ha így lesz, akkor szeptembertől decemberig kapnak lehetőséget az autósok, hogy visszatérjenek a magyar törvények hatálya alá, ha nem tudják bizonyítani, hogy életvitelszerűen külföldön élnek.
Sokak igazságtalannak tartják viszont, hogy az önként hazatérők adókedvezményre számíthatnak ebben az időszakban, s csak a jelenlegi szabályok szerint fizetendő adó felét kell majd befizetniük. Akik viszont nem térnek vissza, és január 1-je után megbuknak egy ellenőrzésen, azoknak az adó dupláját kell majd megfizetniük.
Fojt Attlia a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke szerint valóban igazságtalan lehet, ha kevesebb adót kell fizetniük a külföldi rendszámmal rendelkező autósoknak, miután ezzel az állam az adókikerülő magatartást jutalmazná. Az érem másik oldala viszont az, hogy ez legalább egy egyszeri bevételhez juttatná a költségvetést.
Az MGOE elnöke emlékeztetett, hogy már több éve szorgalmazzák a regisztrációs adó rendszerének átalakítását. "Csökkenteni kellene az adó mértékét, át kellene alakítani az értékcsökkentési táblázatot, valamint szélesebb körnek kellene elérhetővé tenni a regisztrációs adó egyedi elbírálását" - mondta a Népszavának.
Fojt Attila arra is rámutatott, hogy a magyar rendszámra váltóknak nem csak abból származna előnyük, hogy a türelmi időszak alatt kevesebbet kell fizetniük. Egy idősebb autó után ugyanis kevesebb a regisztrációs adó, így ezek az autósok még abban az esetben is jobban járnának, ha az adó teljes összegét kell kifizetniük.
"Az idő múlásával csökken a fizetendő regisztrációs adó, így egy olyan 2900 ccm hengerűrtartalmú benzines Euro 4 besorolású személygépkocsi, amely három év idegen rendszám használata után fizeti be a regisztrációs adót, eleve 480.000 forintot takarít meg" - fogalmazott.