Személyivel utazhatunk majd a buszokon
A legújabb elképzelések szerint külön közlekedési kártya helyett a tavalytól igényelhető elektronikus személyi igazolvánnyal (e-személyi) utazhatnánk a budapesti tömegközlekedés járművein – írja a HVG hetilap.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Az úgynevezett e-személyi a használó azonosítását szolgálná, az utazás díját pedig a kártya mögé rendelt virtuális számláról vonnák le. Ez a megoldás jelentősen leegyszerűsítené a közlekedők életét, de a fővárosnak is jól jönne, hiszen megspórolnák a kártyakibocsátás költségeit.
Az elektronikus jegy bevezetésével már Demszky Gábor is próbálkozott, de Tarlós István kabinetje elölről kezdte az egész projektet. Az üzlet nagy falat: a megvalósításra végül 28 milliárd forintért kötöttek szerződést a német Scheidt & Bachmann nevű céggel, de a megvett rendszer jelen állapotában használhatatlan, a rendszerelemek közötti interfészkapcsolatokat ugyanis a főváros nem vásárolta meg. Ráadásul az eredeti közlekedési kártyák megszemélyesítése (adatokkal feltöltése) elakadt a a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél. Az e-személyivel átléphetnék ezt a probléma, amire szükség is van, mert a német céggel kötött szerződésbe foglalt ütemtervhez képest már több mint egyéves csúszásban vagyunk.
Az elektronikus személyi igazolvány funkciójának bővítése azonban sokakban aggályokat vet fel. Az egységes állami adatbázisokról szóló vita már az e-személyi bevezetése előtt fellángolt, hiszen a mindenkori hatalom képet kaphat a használó személyes adatairól, adóazonosítója révén a vagyoni helyzetéről, a taj-száma alapján pedig a betegségeiről, e-jegyként használva pedig arról is könnyen térképet rajzolhat, hogy ki merre jár.
Az adatvédelmi aggályokon túl az is látszik, hogy korántsem lesz egyszerű az e-személyik átalakítása. Ehhez ugyanis módosítani kellene a már megvásárolt beléptetőkapukat, illetve a mobil jegyolvasók ellenőrzési rendszerét is.